کد خبر:106814
پ
۸۸۱۷۲۲۹_۲۹۰
مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران

آغاز صادرات کیوی مازندران به هند

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران عنوان کرد نخستین محموله صادرات کیوی مازندران از دیروز به کشور هند صادر شد. ‎

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران عنوان کرد نخستین محموله صادرات کیوی مازندران از دیروز به کشور هند صادر شد. ‎

 

*** صادرات ۳ هزار تن کیوی در مازندران

 

به گزارش روستا، عبدالرحمان زاغی اظهار داشت:

این هفته با رایزنی‌های سازمان حفظ نباتات کشور با طرف‌های هندی  ۱۰ محموله در قالب ۲۰۰ هزار تن کیوی به این کشور صادر می‌شود.

صادرات این محموله کیوی منوط به قوانین هندوستان و شناسنامه دار کردن مناطق تولید کیوی و سورتینگ انجام گرفته است.

 

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران ادامه داد:

موضوع صادرات با ۱۰ سورتینگ دار، صاحبان سردخانه‌ها و مراکز تولید کیوی در منطقه غرب استان که شرایط صادرات این محصول را دارند در میان گذاشته شد و امیدوارم با صدور این مقدار محصول اعتماد مسوولان قرنطینه کشور هند حاصل شود.

 

زاغی تاکید کرد:

اگر قرار است کشور هندوستان خریدار عمده کیوی ایران، این محصول را از باغداران خریداری کند باید آنان مشخصات باغ خود را در سامانه جامع مدیریت بهره برداران کشاورزی (سبک) ثبت کنند.

متاسفانه تاکنون از سطح حدود سه هزار و ۵۰۰ هکتار باغ‌های کیوی درغرب مازندران، مالکان حدود ۷۰۰ هزار هکتار تاکنون در این سامانه نام نویسی کرده اند که حدود ۱۰۰ هکتار این باغ‌ها کد QR دریافت کرده اند.

 

زاغی همچنین ازصادرات سه هزار تن کیوی از زمان برداشت تاکنون از غرب این استان به کشور‌های امارات، قرقیزستان، ارمنستان، روسیه و عراق خبرداد و افزود:

این میزان صادرات نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۳۰ درصد کمتر بوده است و امیدوارم با از سرگیری دوباره صادرات به کشور هند شاهد رونق صادرات این محصول در این منطقه باشیم.

 

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران قیمت خرید هرکیلو کیوی از باغداران را به تناسب شکل و اندازه این محصول دانست و گفت:

آنچه گزارش شده هرکیلو کیوی از مبلغ هفت هزار تومان تا ۱۰ هزار تومان سورتینگ داران و سردخانه داران از باغداران خریداری می‌کنند و به یقین کشور هندوستان با قیمت بالاتری یعنی تا ۱۵ هزار تومان از آنان این محصول را خریداری می‌کند.

 

مسوولان قرنطینه هندوستان در آذر ماه سال گذشته، حدود ۲۸ محموله کیوی در قالب بیش از ۵۰۰ هزار تن به علت آلوده بودن به شپشک برگشت داده بودند که از این مقدار چهار محموله مستقیم از ایران به هندوستان و بقیه هم از امارت به این کشور صادر شده بود.

سالانه از هفت هزار هکتار باغ‌های مازندران ۱۵۰ هزار تن تا ۱۸۰ هزار تن کیوی برداشت می‌شود.  برداشت این محصول هم از نیمه دوم آبان ماه آغاز شده است  و تا یک ماه ادامه دارد.

 

 

انتهای پیام///

ارسال دیدگاه