کد خبر:106138
پ
ساداتی نژاد
وزیر جهاد کشاورزی:

بر توسعه آبیاری نوین و کشت قراردادی متمرکز شده‌ایم / مناطق آزاد کشاورزی ایجاد می‌شود

وزیر جهاد کشاورزی عنوان کرد در نخستین سال فعالیت دولت سیزدهم سطح پوشش سامانه‌های آبیاری نوین در کشور ۲۰ درصد رشد کرده است.

وزیر جهاد کشاورزی عنوان کرد در نخستین سال فعالیت دولت سیزدهم سطح پوشش سامانه‌های آبیاری نوین در کشور ۲۰ درصد رشد کرده است.

 

*** بر توسعه آبیاری نوین و کشت قراردادی متمرکز شده‌ایم

 

به گزارش روستا، سیدجواد ساداتی‌نژاد صبح امروز در حاشیه افتتاح یک واحد فرآوری سیب‌زمینی در شهرستان آبیک در جمع خبرنگاران اظهار داشت:

با توجه به ضرورت افزایش صرفه‌جویی در مصرف آب بخش کشاورزی در نخستین سال فعالیت دولت سیزدهم سطح پوشش سامانه‌های آبیاری نوین در کشور ۲۰ درصد رشد کرده است.

 

وی افزایش نرخ بهره‌وری از آب کشاورزی را از اولویت‌های وزارت جهاد کشاورزی دانست و گفت:‌

در حال حاضر همه استان‌های کشور با محدودیت‌های آبی در کشت‌ و زراعت روبه‌رو شده‌اند. با این حال استان قزوین در این حوزه شرایط بهتری دارد و فقط شبکه‌های انتقال آب در آن فرسوده است که باید با اعتبارات سفر رئیس‌جمهور این شبکه‌ها بازسازی و نوسازی شود.

 

ساداتی‌نژاد همچنین توسعه کشت قراردادی را دیگر اولویت مهم دولت سیزدهم برشمرد و اضافه کرد:‌

برای رشد کشت قراردادی باید از صنایع تبدیلی و تکمیلی پشتیبانی کنیم؛ چرا که خریدار اصلی محصولات کشاورزی در کشت قرادادی این صنایع خواهند بود. کشت قراردادی یک معامله ۲ سر برد است که در آن محصول مورد نیاز صنایع تبدیلی و فرآوری تأمین شده و خیال کشاورز هم از بابت فروش محصول راحت می‌شود.

 

وی ادامه داد:

در یک سال اخیر ظرفیت فرآوری صنایع تبدیلی کشور ۶ هزار تن افزایش یافته و در مقایسه با قبل از آغاز به کار دولت سیزدهم ۲۰ درصد افزایش داشته است. امروز هم در شهرستان آبیک ۲۵۰ هکتار زمین برای کشت قراردادی سیب‌زمینی به کار گرفته شده که این ظرفیت تا ۴ هزار هکتار هم می‌تواند افزایش پیدا کند.

 

*** ایجاد مناطق آزاد یا ویژه کشاورزی

 

وزیر جهاد کشاورزی در بخش دیگری از سخنان خود از برنامه این وزارت‌خانه برای احیای دشت قزوین خبر داد و گفت:

با توجه به وجود نیروی انسانی قوی و تحصیلکرده بخش کشاورزی در استان قزوین دشت قزوین را به پایلوت اجرای طرح کشاورزی هوشمند تبدیل خواهیم کرد.

همچنین بنا داریم در دشت‌های کشاورزی بزرگ کشور مناطق آزاد یا ویژه کشاورزی به وجود آوریم که یکی از دشت‌ها دشت قزوین خواهد بود.

 

*** ۴ منطقه ویژه کشاورزی در کشور ایجاد می‌شود

 

سیدجواد ساداتی‌نژاد همچنین صبح امروز در دیدار با آیت‌الله عبدالکریم عابدینی نماینده ولی فقیه در استان قزوین که در دفتر امام جمعه قزوین صورت گرفت، اظهار داشت: 

بنا داریم ۴ دشت حاصلخیز کشور را به ۴ منطقه ویژه کشاورزی تبدیل کنیم که لایحه آن را نوشته و برای مجلس فرستادیم. 

 

وی اضافه کرد:

یکی از این مناطق ویژه کشاورزی دشت قزوین خواهد بود؛ چرا که استان قزوین جزو قطب‌های اصلی تولید محصولات کشاورزی در کشور است و در آبیاری نوین و کشاورزی هوشمند پیشرو بوده است. هر چند ظرفیت‌های کشاورزی این استان در دهه‌های اخیر تحت‌الشعاع حضور صنایع و کارخانجات واقع شده است.

 

ساداتی‌نژاد همچنین بر لزوم توسعه کشت گلخانه‌ای تاکید کرد و گفت:

در حال حاضر مساحت مجموع گلخانه‌های کشور ۲۳ هزار هکتار است که برای تأمین کافی محصولات کشاورزی و غذایی باید این عدد به ۱۰۰ هزار هکتار برسد. در ضمن باید کشت محصولات آب‌بر از جمله سبزیجات و صیفی‌جات باید به گلخانه‌ها انتقال پیدا کند.

 

وزیر جهاد کشاورزی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به ضرورت مبارزه جدی‌تر با تغییر کاربری و ساخت‌وساز غیرمجاز در زمین‌های کشاورزی گفت:

در این زمینه بنا داریم به سمت نظارت هوشمند و هوایی بریم و به همین خاطر از ظرفیت پهپادها برای رصد و شناسایی تغییرکاربری‌ها و ساخت‌وسازها غیرقانونی استفاده می‌کنیم.

 

ساداتی‌نژاد از اجرا نشدن ۱۴ هزار حکم قلع‌وقمع بناهای غیرمجاز در اراضی کشاورزی خبر داد و افزود:

یکی از دلایل اجرا نشدن این احکام کمبود ماشین‌آلات سنگین اجرای این احکام است.

 

وی اجرای طرح‌های کاداستر و سنددار شدن زمین‌های کشاورزی را اساسی‌ترین راهکار مقابله با تغییر کاربری‌ها دانست و ادامه داد:

بر همین اساس برنامه‌ریزی کرده‌ایم که تا پایان دولت سیزدهم همه اراضی کشاورزی صاحب سند تک‌برگ شوند.

 

 

انتهای پیام///

ارسال دیدگاه