کد خبر:105041
پ
۱۴۰۰۰۱۲۱۱۵۲۶۴۲۸۷۱۲۲۵۴۷۵۳۴
یادداشت:

“سیاست‌زدگی” یکی از دلایل اصلی عدم تمایل شهروندان به مشارکت در عرصه مدیریت شهری

 یکی از دلایل اصلی عدم تمایل شهروندان به مشارکت در عرصه مدیریت شهری سیاست‌زدگی در عرصه مدیریت شهری برخی کلان شهرهاست.

 یکی از دلایل اصلی عدم تمایل شهروندان به مشارکت در عرصه مدیریت شهری سیاست‌زدگی در عرصه مدیریت شهری برخی کلان شهرهاست.

 

*** “سیاست‌زدگی” یکی از دلایل اصلی عدم تمایل شهروندان به مشارکت در عرصه مدیریت شهری

 

به گزارش روستا، محسن پیرهادی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در یادداشتی درباره نهم اردیبهشت ماه، روز شوراها نوشت:

شوراهای اسلامی شهر و روستا یکی از دستاوردهای مهم جمهوری اسلامی است که با تجربه ۲ دهه‌ای خود در مسیر تبدیل شده به نهادی اثرگذار و راهگشاست.

در میان توفیقات بسیار شوراهای شهر وروستا، یکی از اهداف والای شوراها، ایجاد فضا و بستری برای تنظیم اولویت‌ها، هدایت سیاست‌گذاری‌ها به سمت افزایش سطح نشاط و مشارکت محلی است؛ امری که آنچنان که باید و شاید محقق نشده و مهجور مانده است.

یکی از دلایل اصلی عدم تمایل شهروندان به مشارکت در عرصه مدیریت شهری سیاست‌زدگی و بروز برخی حواشی در عرصه مدیریت شهری برخی کلان شهرهاست؛ این در حالیست که اساساً مدیریت شهری و مسئله شوراها امری اجتماعی و فرهنگی است ‌و همانطور که در اصل ۱۰۰ قانون اساسی آمده، دامنه فعالیت شوراها حوزه‌های اجتماعی، اقتصادی، عمرانی، بهداشتی، فرهنگی، آموزشی‌ و رفاهی را شامل می‌شود و فعالیت‌ها و نگاه سیاسی جایی در حوزه فعالیت‌های شوراها ندارد.

از سوی دیگر نیز الگوهای موفق جهانی مدیریت شهری نشان می‌دهد تا زمانی که در امور شهری فرصت به مدیران و نخبگان شهری و اجتماعی نرسد، مشکلات شهری از حاشیه‌نشینی، امنیت عمومی شهر و حقوق شهروندی گرفته تا مسایل فرهنگی و ترافیک، آلودگی هوا نه تنها همچنان پابرجا خواهند ماند و به‌صورت فزاینده‌ای عمیق‌تر خواهند شد.

اینجانب روز ملی شوراها را خدمت نمایندگان محترم شوراهای شهر و روستا در سراسر کشور تبریک می‌گویم و امیدوارم که در ۲۳ سالگی تاسیس شوراها به مقصود اساسی آن یعنی “واگذاری مدیریت شهری به مردم و کنار زدن سایه سیاسیون از سر شهرها” نزدیک‌تر شویم.

 

 

انتهای پیام///

ارسال دیدگاه