کد خبر:103755
پ
خون میرزایی
رئیس سازمان شیلات ایران:

تولید یک و نیم میلیون تن محصولات شیلاتی تا پایان سال ۱۴۰۰

رئیس سازمان شیلات ایران از تولید بیش از یک و نیم میلیون تن محصولات شیلاتی تا پایان سال ۱۴۰۰ خبر داد.

رئیس سازمان شیلات ایران از تولید بیش از یک و نیم میلیون تن محصولات شیلاتی تا پایان سال ۱۴۰۰ خبر داد.

 

*** توسعه پرورش آبزیان در کشور

 

به گزارش روستا، نبی‌الله خون میرزایی درباره افتتاح پروژه‌های شیلاتی در سال ۱۴۰۰ توضیح داد:

تعداد ۱۷۶ پروژه شیلاتی که بسترساز ایجاد اشتغال برای بیش از شش هزار و ۵۰۰ نفر و تولید بیش از ۵۱ هزار تن انواع آبزیان است در سه مرحله هدف‌گذاری و افتتاح شد افزون بر این طرح‌هایی مانند پرورش ماهی در دریا، پرورش میگو و سایر آبزیان نیز در استان‌های ساحلی و غیرساحلی در هفته دولت به بهره‌برداری رسیده‌اند.
 
وی نسبت به جذب سرمایه‌گذاران در بخش شیلات تا پایان سال ۱۴۰۰ اظهار امیدواری کرد و درباره طرح‌های بزرگ اما نیمه کاره شیلات گفت:
این طرح‌ها مربوط به پرورش میگو و ماهی در دریا است همچنین اسکله‌هایی داریم که امیدواریم تا پایان سال به بهره‌برداری برسند زیرا تا پایان سال جاری، مطابق برنامه باید ۷۰۰ هزار تن صید، ۸۱۱ هزار تن آبزی پروری و در مجموع یک میلیون و ۵۱۱ هزار تن تولید محصولات شیلاتی داشته باشیم که در زمینه صید اطمینان داریم به تکلیف برنامه خواهیم رسید.
 
رئیس سازمان شیلات ایران ۲۰۰ هزار تن از رقم یاد شده را مربوط به پرورش ماهی در دریا عنوان کرد و ادامه داد:
در زمینه پرورش ماهی در دریا از برنامه ششم توسعه عقب هستیم اما با بومی‌سازی انجام شده در زمینه تجهیزات قفس توسط شرکت‌های داخلی و استفاده از این تجهیزات در دریا، امیدواریم به یاری خودکفایی داخلی عقب ماندگی در این نوع پرورش را جبران کنیم.
 
 

*** تولید ۶۰ هزار تن میگو تا پایان ۱۴۰۰

 
 
خون میرزایی از توسعه سرمایه‌گذاری‌ها و اجرای پروژه‌های جدید در بخش آبزی‌پروری خبر داد و افزود: در سال ۹۹ بیش از یک هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در بخش شیلات انجام شده که بی‌سابقه بوده است و با توجه به ظرفیت جذب سرمایه گذاری در این بخش امیدواریم این روند ادامه پیدا کند.
 
وی با بیان این که به فصل بهره‌برداری میگو نزدیک شده‌ایم، تصریح کرد: امسال نسبت به سال گذشته حدود ۱۵ درصد سطح زیر کشت افزایش یافته و تولید میگو از ۴۹ هزار تن در سال ۹۹ به حدود ۶۰ هزار تن در سال جاری خواهد رسید از سوی دیگر، متاسفانه خشکسالی روی تولیدات ماهی، تاثیر منفی چشمگیری گذاشته است تا جایی که کاهش تولید در ماهیان گرم‌آبی و سردآبی داشته‌ایم.
 
رئیس سازمان شیلات ایران از تلاش برای افزایش تراز تجاری و مصرف سرانه آبزیان در سال ۱۴۰۰ خبر داد و گفت:
مصرف سرانه ماهی در سال ۹۹ فقط ۱۳.۴ کیلوگرم بود اما تکلیف سال ۱۴۰۰، افزایش آن تا ۱۴.۸ کیلوگرم است که امیدواریم به این هدف دست یابیم.
 
 

*** امضای تفاهم‌نامه برای راه‌اندازی بورس آبزیان

 
 
به گزارش روستا، خون میرزایی درباره اقدامات انجام شده در حوزه صید و صیادی توضیح داد:
در سال ۹۹ میزان صید ۷۱۵ هزار تن بود که ۸ درصد از برنامه جلوتر بودیم، بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده باید با حفظ اشتغال پایدار جامعه صیادی تا جای ممکن از فشار به منابع و ذخایر پرهیز کرده و میزان صید را از تکالیف برنامه توسعه‌ای فراتر نبریم، بنابراین توسعه کمی صید و صیادی با احتیاط دنبال می‌شود اما توسعه کیفی و زنجیره ارزش را برای توسعه صیادی و آبزی‌پروری دنبال می‌کنیم.
 
وی درباره امضا تفاهم‌نامه با یونیدو اظهار داشت:
تفاهم‌نامه‌هایی در زمینه بهبود صید و صیادی و ارزش افزوده آن با یونیدو امضا کرده‌ایم همچنین تفاهم‌نامه سه جانبه‌ای با شرکت سرمایه‌گذاری تجاری سازمان منطقه آزاد چابهار و مجموعه بهاران برای انواع خدمات صیادی امضا کردیم و امیدواریم جامعه صیادی ما در دو استان سیستان و بلوچستان و هرمزگان از مزایای آن بهره‌مند شوند.
 
معاون وزیر جهاد کشاورزی در پایان درباره امضا تفاهم‌نامه با بورس گفت:
امیدواریم با امضا این تفاهم‌نامه، بورس آبزیان هر چه سریع‌تر ایجاد شود و جامعه صیادی در زنجیره ارزش صید و صیادی و خدمات بهتر ارتقا یابد.
 
 

انتهای پیام///

ارسال دیدگاه