کد خبر:102189
پ
download
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان:

دپوی ۸۵۰۰ تن شیر خشک در اصفهان/ باید صادر کنیم، اما مجوز نداریم

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان از دپوی ۸۵۰۰ تن شیر خشک در اصفهان خبر داد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان از دپوی ۸۵۰۰ تن شیر خشک در اصفهان خبر داد.

 

*** دپوی شیر خشک در اصفهان

 

به گزارش خبرگزاری روستا، حسین ایراندوست در خصوص دپوی شیر خشک در اصفهان، اظهار کرد:

اصفهان از نظر تولید شیر رتبه نخست کشور را دارد و حداقل سه برابر نیاز استان، شیر تولید می کنیم.

با توجه به تولید بالای شیر و همچنین مصرف پایین این محصول و به طور کلی لبنیات در این فصل، تولید افزایش می یابد، به همین دلیل بازار کشش جذب این میزان شیر را ندارد، که به دلیل اینکه شیر قابل نگهداری نیست، شیر را خشک می کنند.

بعد از خشک کردن، بازار باید کششی برای جذب شیرخشک داشته باشد، چراکه در عمل نقدینگی دامدار و کارخانه دار جای دیگری ذخیره و دپو شده است، به همین دلیل امروز در اصفهان بالای ۸۵۰۰ تن شیر خشک دپو شده است.

با وجود حجم بالای دپو شیرخشک در اصفهان، نه تنها بازار کشش جذب این محصول را ندارد، بلکه مجوز صادرات شیر خشک هم نداریم، اما در تلاش برای دریافت مجوز صادرات شیر خشک هستیم.

با توجه به اینکه شیرخشک و به نوعی نقدینگی دامدار و کارخانجات در قالب این محصول دپو شده است، کارخانجات در عمل، از خرید شیر از دامدار جلوگیری می کنند، در این فضا دامدار و تولیدکننده هر دو آسیب می بینند، بنابراین به دنبال دریافت مجوز صادرات از وزارت صمت هستیم.

 

*** مخالفت با صادرات شیر خشک

 

وی درباره دلایل مخالفت با صادرات شیر خشک، توضیح داد:

وزارت صمت نگران است با صادرات شیرخشک، کارخانجات این محصول، شیر بیشتری جذب کنند که در این شرایط سهم صنایع لبنی از شیر کاهش می یابد و دوباره شاهد گرانی لبنبات خواهیم شد.

 

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان در خصوص صادرات شیر به دیگر کشورها، اظهار کرد:

بازار هدف شیر خشک تولیدی اصفهان روسیه، عراق، افغانستان، سوریه و … است، مشکلی بابت کیفیت این محصول وجود ندارد، اما مسئولان ستاد تنظیم بازار نگرانند اگر شیرخشک صادر شود کارخانجات تولید شیرخشک در رقابت با صنایع لبنی پیشتاز شوند.

 

*** مصرف شیرخشک

 

وی با بیان اینکه در حال حاضر شیرخشک زیادی جذب بازار مصرف نمی شود، گفت:

اکنون میزان تولید بیش از نیاز داخل است و اگر نتوانیم شیرخشک دپو شده را صادر کنیم، کارخانجات نمی توانند شیرخام را خریداری کنند، در این شرایط شیرخام روی دست گاودار باقی می ماند که در این پروسه دامدار در تامین علوفه خود دچار مشکل می شود و در نهایت با ایجاد اشکال در چرخه تولید، با افزایش قیمت شیر و لبنیات مواجه می شویم.

اگر مجوز صادر شیر خشک صادر نشود، کارخانجات تولیدی محصول خود را از وارد بازار قاچاق می کنند و در عمل این شیر از مسیر قاچاق صادر می شود و کشور ارزآوری قانونی نخواهد داشت.

 

وی با بیان اینکه متاسفانه تمام ابزارهای تولید گران شده است، گفت:

امروز ۷۰ درصد هزینه های تولید شیر مربوط به خوراک دام است که نیمی از آن توسط دولت تامین می شود، در حالیکه دامدار ناچار است بقیه خوراک دام را از بازار آزاد خریداری کند.

 

*** گرانی شیرخشک

 

به گزارش خبرگزاری روستا، معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان در پایان با بیان اینکه خوشبختانه امروز شیرخام گران نشده و دامدار با قیمت مصوب ۴۵۰۰ تومان محصول خود را می فروشد، تاکید کرد:

عرضه شیر با قیمت ۷ تا ۸ هزار تومان در بازار ارتباطی به دامدار ندارد و به فرایند فراوری آن برمی گردد.

 

انتهای پیام///

منبع
خبرگزاری روستا
ارسال دیدگاه