کد خبر:102046
پ
امام-قلی
بازرس مجمع عالی نمایندگان کارگران کشور:

اجرای طرح معافیت‌های حق بیمه کارفرمایی عاملی برای بیکاری نیروی کار کم‌سواد کشور خواهد شد

بازرس مجمع عالی نمایندگان کارگران کشور با انتقاد از اجرای طرح معافیت‌های حق بیمه کارفرمایی، پیش‌بینی کرد این طرح می‌تواند باعث بیکاری نیروی کار کم‌سواد کشور شود.

بازرس مجمع عالی نمایندگان کارگران کشور با انتقاد از اجرای طرح معافیت‌های حق بیمه کارفرمایی، پیش‌بینی کرد این طرح می‌تواند باعث بیکاری نیروی کار کم‌سواد کشور شود.

 

*** عدم امنیت شغلی کارگران

 

به گزارش خبرگزاری روستا، حمیدرضا امام‌قلی‌تبار پیرامون وضعیت عدم امنیت شغلی کارگران، اظهار داشت:

هر کارگری که حقوق دریافت می کند، معادل ۱٫۸ دهم برابر حقوق دریافتی هزینه آموزش برای کارفرما دارد.
بنابراین هیچ کارفرمای توانمندی علاقه به تعدیل نیرو ندارد. چرا که اگر کارفرما، با کمتر از ظرفیت و توان خود فعالیت کند به ضررش است.
اما زمانی که کارگران به دلیل مشکلات معیشتی به کارفرما تقاضای افزایش حقوق می دهند, کارفرمایان از این مسئله سواستفاده می‌کند و می‌گوید با توجه به مشکلات مالی اگر نمی‌توانید با این حقوق کار کنید, قطع همکاری کنیم.
اما واقعیت این است که کارفرمایان در شرایطی که یکی دوسال اخیر گذشت, سودهای بسیاری داشته‌اند.
 
 

*** شرایط کرونا حربه‌ای برای و پرداخت حقوق پایین به کارگران

 
 
وی با بیان اینکه کارفرمایان شرایط کرونا را حربه‌ای برای اخراج و پرداخت حقوق پایین کرده‌اند، گفت:
شرکت‌های تولیدی با توجه به اینکه در شرایط کرونا نظارتی بر روی آنها نبود, رشد هم داشته‌اند. به طور مثال آن دسته از مجموعه‌هایی که در حوزه کاشی و سرامیک فعالیت دارند, تمام محصولات خود را برای صادرات فرستاده‌اند.
ضعف نظارت در تهیه مواد اولیه باعث شد, به هر میزانی که مواد اولیه افزایش قیمت داشته است, کارفرما محصول خود را گران کرده است.
به صورت منطقی با توجه به اینکه کارفرمایان علی رغم شعاری که می دهند و می‌گویند شرایط خوبی نداشتند, اما وضعیت آنها بسیار خوب بوده است و نباید کارگری را تعدیل کنند.
 
 

*** طرح معافیت‌های حق بیمه کارفرمایی

 
 
به گزارش خبرگزاری روستا، بازرس مجمع عالی نمایندگان کارگران کشور در پایان با اشاره به اینکه طرح معافیت‌های حق بیمه کارفرمایی در آینده باعث بیکاری نیروی کار کم سواد خواهد شد، بیان کرد:
در این طرح آمده است که اگر کارفرمایی نیروی کار لیسانس بالاتر را جذب کند, تا ۲ سال از پرداخت سهم ۲۰ درصدی بیمه کارفرما معاف است.
درمرحله اول این طرح توهین به نیروی کار کمتر از فوق دیپلم است. یعنی نیروی کاری که تحصیلات دانشگاهی ندارد چه کار باید کند؟
پیش‌بینی می‌شود که کارفرمایان برای پرداخت نکردن سهم ۲۰ درصدی حق بیمه خود, کارگرانی که حتی دارای سابقه هستند، اما مدرک تحصیلی آنها کمتر از لیسانس است را تعدیل و به سمت طرح مشوق کارفرمایی روند و نیروی کار بالای لیسانس را به امید معافیت ۲۰ درصدی سهم حق بیمه کارفرمایان جذب کنند.
بهتر بود برای تهیه این طرح از شرکای اجتماعی مشورت گرفته بودند.
دولت هیچگاه سهم خود را به تأمین اجتماعی پرداخت نکرده است,با اجرای این طرح کارفرمایان برای فرار از پرداخت حق بیمه به سمت جذب نیروی لیسانس و بالاتر خواهند رفت.
از سوی دیگر پیش بینی می شود با این کار, مراجعه نیروی کاری که تعدیل می شود به سمت بیمه بیکاری افزایش یابد.

انتهای پیام///

منبع
خبرگزاری روستا
ارسال دیدگاه