کد خبر:101454
پ
روستاهای همدان
رییس کمیسیون حقوقی شورای شهر همدان:

ترسیم نقشه جامع و کامل حریم و محدوده قانونی روستاهای همدان

رئیس کمیسیون حقوقی شورای شهر همدان از ترسیم نقشه جامع و کامل حریم و محدوده قانونی روستاهای همدان خبر داد.

رئیس کمیسیون حقوقی شورای شهر همدان از ترسیم نقشه جامع و کامل حریم و محدوده قانونی روستاهای همدان خبر داد.

 

*** مشکلات الحاق ۳ روستا به شهر همدان

 

به گزارش خبرگزاری روستا، مریم روانبخش در خصوص نقاط قوت و ضعف الحاق ۳ روستا به شهر همدان و مطالعه تهدیدها و فرصت‌های آن، اظهار کرد:
این ۳ روستا عملاً به شهر همدان الحاق شده‌اند و فقط ضوابط اداری و شهرسازی آن باقی مانده است.
۳ روستای قاسم آباد، حسن‌آباد و علی‌آباد فرهنگیان، تمامی خدمات شهر همدان از جمله حمل و نقل عمومی و اتوبوس‌رانی، کنترل و نظارت ساختمان را دریافت می‌کنند.

 

روانبخش با تأکید بر اینکه یک ضلع از محدوده روستای قاسم‌آباد به ضلع شمالی بلوار امام خمینی (ره) که رینگ دوم شهر همدان است محدود شده است، تصریح کرد:
مجوزهای غیر هماهنگ موجب از بین بردن سرویس‌دهی رینگ دوم شهر می‌شود، از این‌رو الحاق آن‌ها منطقی به نظر رسیده، ولیکن بایستی قبل از الحاق، میزان سرباری آن از نظر پروژه‌های عمرانی، تملک‌ها و موارد دیگر محاسبه و منابع مورد نیاز آن از طریق اعتبارات دولتی و استانی تأمین شود.

عدم الحاق این ۳ روستا، همان‌طور که شاهد بوده‌ایم حیاط خلوت مهاجرت افرادی شده است که به همدان سرازیر شده‌اند و با ساخت‌وسازها و تفکیک‌های بدون برنامه، مهمترین نقاط شهر همدان را از نظر سیما و منظر بهم می‌ریزند.

 

*** اهمیت بالای فضاها و ضوابط محدود روستاها

 

روانبخش اظهار کرد: متأسفانه مشاورانی که برای تهیه این‌گونه طرح‌ها جذب می‌شوند، بسیار ضعیف عمل می‌کنند و راهکار اجرایی و قابل اعتماد ارائه نداده‌ و نمی‌دهند تا افق و تکلیف این امور در چند سال آینده مشخص شود و فقط با یک بررسی اجمالی و احساسی در خصوص الحاق روستاها اظهار نظر می‌کنند.
فضاها، ضوابط و داشته‌های داخلی محدود روستاها از اهمیت بالایی برخوردار است که در صورت الحاق، باید ضوابط آن با سایر نقاط شهر متفاوت باشد.

 

*** اهمیت شناسایی فضاهای تاریخی و فرهنگی روستاها

 

به گزارش خبرگزاری روستا، رئیس کمیسیون حقوقی و رسیدگی به شکایات مردمی شورای شهر همدان در پایان با تأکید بر اینکه باید فضاهای تاریخی و فرهنگی روستاها به صورت کامل شناسایی شده باشد، بیان کرد:
به عنوان مثال قنات قاسم‌آباد که معماری آن دارای پیشینه قدیمی و تاریخی است و هویت گذشته آن منطقه را نشان می‌دهد، باید مدنظر مشاوران و تصویب‌کنندگان طرح قرار گیرد و برای آن به لحاظ قدمت، تاریخ، سیما و منظر و شناسنامه روستا، حریم و ضوابط خاص تعریف کنند تا به این فضاهای تاریخی و یا طبیعی مانند باغ و زمین دارای ارزش کشاورزی، آسیبی وارد نشود.
حریم و محدوده قانونی این روستاها باید دارای نقشه جامع و کامل باشد تا بر اساس آن، رشد و توسعه شهر را سازماندهی کنیم.

 

وی با تأکید بر اینکه شورا از نظر الحاق و یا عدم الحاق این ۳ روستا به شهر مشکل ندارد؛ افزود:
بدنه مدیریت ‌شهری همدان در خصوص حریم شهر همدان و عدم تهیه یک نقشه کامل، رنج می‌برند و اینکه هر از گاهی با یک ساخت‌وساز حاشیه‌ای، مجبور به الحاق آن به شهر هستیم.

انتهای پیام///

منبع
خبرگزاری روستا
ارسال دیدگاه