کد خبر:101363
پ
قندالی
رئیس سازمان امور عشایر ایران:

هزینه برای عشایر یک سرمایه‌گذاری مطمئن است/ بهره‌مندی ۷۰ درصدی عشایر از تلفن همراه

رئیس سازمان امور عشایر با اشاره به بهره‌مندی ۷۰ درصدی عشایر از تلفن همراه، هزینه برای عشایر را یک سرمایه‌گذاری مطمئن دانست.

رئیس سازمان امور عشایر با اشاره به بهره‌مندی ۷۰ درصدی عشایر از تلفن همراه، هزینه برای عشایر را یک سرمایه‌گذاری مطمئن دانست.

 

*** سازمان عشایر سازمانی فرا بخشی است

 

به گزارش خبرگزاری روستا، کرمعلی قندالی در دیدار با سرپرست مرکز روابط عمومی وزارت جهادکشاورزی، اظهار داشت:

فعالیت‌ها و وظایف این سازمان فرا بخشی است و جامعه عشایری یک جامعه چند وجهی است که یک بخش آن دام و دامداری و وجه دیگر آن مسائل اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی است.

 

*** نگاه مثبت به روابط عمومی

 

رئیس سازمان امور عشایر در این دیدار با قدردانی از حضور والی‌زاده در سازمان امور عشایر، گفت:

در این سال‌ها که در سازمان امور عشایر حضور داشتم جنابعالی اولین کسی هستید که از حوزه روابط عمومی به این سازمان تشریف آوردید.

کرمعلی قندالی با بیان اینکه نگاه بنده به روابط عمومی همیشه یک نگاه و دید باز بوده است، گفت:

ارتباط و تعامل با رسانه ها در سازمان امور عشایر خوب است و همواره تاکید کرده ام روابط عمومی بهره برداری لازم از رسانه ها داشته باشد.

 

*** عشایر ظرفیت بسیار بزرگی برای کشور هستند

 

وی با بیان اینکه عشایر ظرفیت بسیار بزرگی برای کشور هستند، بیان داشت:

وقتی تاریخ را مطالعه می کنیم می بینیم عشایر اولین کسانی بودند که بدون اینکه کسی به آنان دستور دهد به صورت خود جوش در جنگ حضور داشتند و این یک شعار نیست بلکه واقعیتی است که در اسناد آمده و در مردم عشایر وجود دارد.

قندالی در ادامه افزود:

در حوزه اقتصادی حدود ۱٫۵ درصد از جمعیت کشور یعنی یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر را جامعه عشایری تشکیل می دهند که ۲۵ درصد گوشت قرمز مورد نیاز کشور را تولید می کنند و در حوزه صنایع دستی و تولید لبنیات و حفاظت از محیط زیست و مرزها نیز نقش بسیار پررنگی دارند.

در همین آتش‌سوزی‌های اخیر در مراتع برخی از استان‌ها، عشایر کمک زیادی برای مهار آتش کردند و به اقرار سازمان جنگل‌ها بهترین مراتعی که هنوز دست نخورده باقی مانده و تخریب نشده همین مراتع عشایری است.

 

*** مطالبات جامعه عشایری تغییر کرده است

 

رئیس سازمان امور عشایر ایران با بیان اینکه امروز مطالبات عشایر تغییر کرده، ابراز داشت:

امروز یکی از مطالبات جدی عشایر تلفن همراه است و به نظر بنده داشتن تلفن همراه و ایجاد ارتباط برای جامعه عشایری ضرورت بیشتری نسبت به جامعه شهری و روستائی دارد.

وی در ادامه اضافه کرد:

بر اساس آخرین سرشماری عشایر کوچنده کشور توسط مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۷، حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد عشایر موبایل داشتند که این میزان در حال حاضر به بیش از ۷۰ درصد رسیده است.

 

*** مطالبه دیگر عشایر

 

قندالی با بیان اینکه یکی دیگر از مطالبات عشایر انرژی خورشیدی است، افزود:

وزارت نیرو موظف شده تا آخر برنامه ششم ۲۵ هزار پنل خورشیدی را در مناطق عشایری توزیع کند که با توزیع آنها در مجموع ۷۵ هزار خانوار عشایری از انرژی خورشیدی بهره مند می شوند.

رئیس سازمان امور عشایر ایران با اشاره به اینکه مطالبه دیگر عشایر این است که فرزندان آنان از تحصیل باز نمانند، یادآور شد:

در اوایل انقلاب سطح سواد در جامعه عشایری ۲۷ درصد بود که خوشبختانه امروز به ۷۳ درصد رسیده است.

 

*** احداث مسکن، مطالبه دیگر عشایر

 

وی احداث سرپناه محکم و مطمئن را از دیگر مطالبات عشایر عنوان کرد و ادامه داد:

امروز ۹۵ درصد عشایر به راه دسترسی دارند و در حوزه تامین آب آشامیدنی نیز در دو سال اخیر اتفاقات نادری افتاد به گونه ای که در سال ۹۸ و ۹۹ حدود ۲۶ میلیارد یورو (معادل ۴۰۰ میلیارد تومان) برای آبرسانی پایدار به عشایر اختصاص پیدا کرد که با اجرای پروژه های آن، شاخص برخورداری عشایر از آب بهداشتی به بیش از ۷۰ درصد می رسد.

قندالی در خصوص سیاست های سازمان امور عشایر در مورد اسکان عشایر نیز اظهار داشت:

اسکان عشایر به صورت داوطلبانه است و دیدگاه سازمان این است که بیشتر باید از کوچ و ساماندهی به زندگی عشایر با بررسی همه جوانب آن، حمایت کنیم چرا که اسکان عشایر شرایط خاص خودش را دارد و تا شرایط آن فراهم نشود حق نداریم عشایر را اسکان دهیم.

 

*** هزینه برای عشایر یک سرمایه‌گذاری مطمئن است

 

رئیس سازمان امور عشایر ایران در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه عشایر مردمانی نجیب و قدردان هستند، اظهار داشت: هر چه در حوزه عشایر هزینه کنیم یک سرمایه گذاری بسیار مطمئن است.

وی بیان داشت: در گذشته هیچ گونه تسهیلاتی مختص عشایر وجود نداشت اما از سال ۹۳ تاکنون سالانه یک درصد از منابع صندوق توسعه ملی در قالب تسهیلات به عشایر اختصاص داده می شود که در سال گذشته ۴۵۰ میلیارد تومان و پیش بینی می کنیم امسال ۶۰۰ میلیارد تومان تسهیلات از این محل به عشایر اختصاص یابد.

قندالی در ادامه اضافه کرد:

از محل اعتبارات مدیریت بحران نیز ۶۰۰ میلیارد تومان تسهیلات با سود ۴ درصد و بازپرداخت ۵ ساله به عشایر پرداخت کرده ایم.

 

***  سرمایه عشایر

 

رئیس سازمان امور عشایر ایران در پایان، بیان کرد:

یکی از سرمایه‌های عشایر، تشکل‌ها و تعاونی‌های عشایری هستند که یکی از بهترین و سرپاترین تعاونی‌های کشور بشمار می روند و بار دولت را خیلی کم کرده اند.

وقتی سرانه جامعه عشایری را با جامعه شهری مقایسه می کنیم هنوز خیلی خلاء وجود دارد و همه ما به عشایر بدهکار هستیم.

 

*** بحث و تبادل نظر در نشست 

 

به گزارش خبرگزاری روستا، در این نشست، معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان امور عشایر، سرپرست حوزه ریاست، مدیرعامل اتحادیه دامداران متحرک و رئیس روابط عمومی سازمان امور عشایر حضور داشتند و دیدگاه های خود را در خصوص روابط عمومی بیان کردند.

 

انتهای پیام///

منبع
خبرگزاری روستا
ارسال دیدگاه