کد خبر:100337
پ
۱۰۸۵۶۴۴۶_۹۹۶
سرپرست سازمان جوانان هلال احمر خبر داد

استقرار ۵ تیم حمایت روانی هلال احمر در روستاهای زلزله‌زده آذربایجان شرقی

سرپرست سازمان جوانان هلال احمر از استقرار ۵ تیم حمایت روانی هلال احمر در روستاهای زلزله‌زده آذربایجان شرقی خبر داد.

سرپرست سازمان جوانان هلال احمر از استقرار ۵ تیم حمایت روانی هلال احمر در روستاهای زلزله‌زده آذربایجان شرقی خبر داد.

 

*** استقرار ۵ تیم حمایت روانی هلال احمر در روستاهای زلزله‌زده آذربایجان شرقی 

 

به گزارش خبرگزاری روستا، رضا بامداد اصل با اعلام این مطلب، اظهار داشت:

در پی وقوع زلزله ۵.۹ ریشتری ترکمنچای آذربایجان، تیم‌های حمایت روانی و اجتماعی سازمان جوانان هلال احمر برای کاهش آسیب‌های روانی پس از بلایا وارد مناطق زلزله شدند و این حضور و اقدام به منظور انجام حمایت روانی از افراد آسیب دیده ناشی از بحران زلزله به ویژه کودکان انجام شده است.

سرپرست سازمان جوانان هلال احمر ادامه داد: کارشناسان خبره و آموزش دیده این تیم های حمایت های روانی و اجتماعی با سرکشی به چادرهای امدادی پنج روستای یادشده، ضمن ابراز همدردی با مصیبت دیدگان، کودکان، سالمندان و زنان آسیب دیده را شناسایی و روان درمانی می کنند.

 

*** اقدامات تیم‌های حمایتی

 

وی در ادامه بیان کرد: یکی از اقدامات مهم این تیم‌ها انجام مشاوره‌های تخصصی و کارشناسی با کودکان آسیب دیده و متاثر از زلزله اخیر در منطقه ترکمنچای است. کارشناسان و اعضای فعال این تیم ها بین کودکان آسیب دیده وسایل نقاشی و اسباب بازی توزیع و برای شادی آنان بازی های گروهی را برگزار می کنند.

بامداد اصل تاکید کرد: زلزله زدگان در روستاهای یادشده برای سازگاری با شرایط بحرانی، نیازمند حمایت های روانی اجتماعی هستند.

سرپرست سازمان جوانان هلال احمر اضافه کرد: افراد مصیبت دیده برای سازگاری با شرایط بحرانی و از سرگرفتن فعالیت‌های عادی خود نیازمند حمایت های روانی و اجتماعی هستند.

سرپرست سازمان جوانان هلال احمر تاکید کرد: در صورت حل نشدن بحران بطور کامل ممکن است اثرات روانی و عاطفی جبران ناپذیری بر ساختار شخصیتی افراد وارد آید.

وی، شوک، بهت، گیجی، انکار، ناامیدی و افسردگی را از جمله مراحل روان شناختی عنوان کرد که بعد از حوادث ناگهانی به ویژه زلزله در بازماندگان به وجود می آید.

 

*** اعزام گروه‌های خدمات ویژه روان‌شناختی به صورت سیار به مناطق آسیب دیده

 

بامداد اصل با اشاره به اینکه گروه‌های خدمات ویژه روان‌شناختی به صورت سیار به مناطق آسیب دیده از زلزله اخیر غرب کشور اعزام می شوند، گفت:

این افراد برای پیشگیری از مشکلات روان شناختی از جمله افسردگی، اضطراب و واکنش های سوگ به یاری مصیبت دیدگان می شتابند.

وی با تشریح فعالیت تیم سحرِ معاونت امور جوانان استان آذربایجان شرقی در روستاهای زلزله زده میانه و سراب گفت:

تاکنون ارزیابی مناطق زلزله زده و کمک به توزیع اقلام به آسیب دیدگان توسط تیم‌های سحر در روستاهای ورنکش و بلوکان انجام شده است.

سرپرست سازمان جوانان هلال احمر ادامه داد: حمایت‌های روحی و روانی و اجتماعی برای ۱۵۰ کودک در ۲ روستای صومعه علیا و چناق بلاغ، ۱۲۵ کودک در روستای بلوکان، ۸۰ کودک در روستای ورنکش و ۹۰ کودک در روستای ورزقان با انجام بازی‌های شاد کودکانه و سنتی (لی لی، وسطی، عموزنجیرباف و نظایر آن) و تکنیک های نقاشی روی صورت، نقاشی روی پارچه انجام شد.

 

*** حمایتهای روحی، روانی و اجتماعی آسیب‌دیدگان

 

وی با اشاره به اینکه همه می‌توانند به زلزله زدگان کمک کنند تا به حالت عادی روحی خود بازگردند، گفت:

ایجاد حس همبستگی گروهی، تغییر نگرش‌های منفی آسیب دیدگان نسبت به خود، محیط و آینده فراهم کردن مقدمات فعالیت‌های جسمی مانند ورزش، بازی و فعالیت‌های بدنی برای آسیب دیدگان از موارد دیگری است که می تواند در این زمینه به آن‌ها کمک کند.

سرپرست سازمان جوانان جمعیت هلال احمر در پایان بر حمایت‌های روحی، روانی و اجتماعی آسیب دیدگان در مواقع حوادث و بلایای طبیعی به ویژه زلزله تاکید کرد و گفت:

کمک ها هنگام وقوع بلایا باید از نوع همدلی و انسان گرایانه باشد زیرا رفتارها و مداخلات هیجانی و پرهیاهو تاثیر منفی برجا می گذارد.

 

*** مشخصات سازمان جوانان هلال احمر

 

سازمان جوانان جمعیت هلال احمر سازمانی است داوطلب محور، اصول مدار و دارای تعامل سازنده با جهان که با ترویج روحیه بشردوستی، ایثار، تعاون، سازگاری اجتماعی و مسئولیت پذیری در میان جوانان، ظرفیت آنها را برای افزایش برخورداری انسان ها از کرامت، سلامت، محیط زیست سالم، صلح و احترام به کار می گیرد.

این سازمان نهادی مردمی و تخصصی در امور جوانان است که با انجام مطالعات راهبردی در زمینه اصول، اهداف و ارزش های نهضت بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر، برای ارائه خدمات آموزشی هدایتی و تربیتی جوانان را جذب، توانمند و در قالب تیم های ورزیده سازماندهی می کند تا بتوانند از طریق انجام فعالیت‌های خداپسندانه، بشردوستانه، امدادی، عام المنفعه و داوطلبانه با دیگران تعامل و امور خود و جامعه را به طور موثری اداره و هدایت کنند.

 

*** مشخصات زلزله آذربایجان غربی

 

ساعت ۲ و ۱۷دقیقه بامداد جمعه هفدهم آبان ماه، زمین لرزه ای به بزرگی ۵.۹ در مقیاس امواج درونی زمین(ریشتر) استان آذربایجان شرقی را لرزاند.

بر اثر وقوع این زمین لرزه ۵۸۴نفر مصدوم شدند که از این تعداد ۶۶ نفر به علت ماندن زیر آوار و ۵۱۸ نفر به علت ترس و اضطراب (براساس گزارش اورژانس کشور)، بوده است، همچنین پنج نفر در روسای ورنکش شهرستان میانه جان خود را از دست دادند و ۲ نفر در بخش ترکمانچای در چادر شخصی که در حیاط خانه خود برپا کرده بودند، به علت گاز گرفتگی فوت شدند.

 

به گزارش خبرگزاری روستا، بر اساس اعلام مسئولان هلال احمر ۱۲ هزار و ۳۲۰ نفر از زلزله زدگان استان در اردوگاه اسکان اضطراری یا به صورت فردی با نصب ۳ هزار و ۸۰ دستگاه چادر، به صورت اضطراری اسکان داده شده اند.

 

انتهای پیام///

منبع
خبرگزاری روستا
ارسال دیدگاه