کد خبر:98603
پ
تور رسانه ای
با نگاهی به اشتغال روستایی برگزار شد

دومین تور رسانه‌ای معاونت توسعه روستایی

معاونت توسعه روستایی ریاست جمهوری با برگزاری دومین تور رسانه‌ای، نگاهی به اجرای طرح اشتغال‌زایی در روستاهای البرز داشت.

معاونت توسعه روستایی ریاست جمهوری با برگزاری دومین تور رسانه‌ای ، نگاهی به اجرای طرح اشتغال‌زایی در روستاهای البرز داشت.

 

*** قانون حمایت از ایجاد اشتغال پایدارمناطق روستایی

 

به گزارش خبرگزاری روستا، با توجه به نام‌گذاری امسال تحت عنوان سال رونق تولید توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی و نگاه دولت به سال جدید، سال تولید، تلاش و ایجاد اشتغال برای جوانان عزیز و از طرفی قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی، تابستان ۹۶ سال به دولت ابلاغ شد، حمایت از اشتغال در اولویت قرار دارد.

در قانون اشتغال پایدار به‌منظور تحقق اهداف سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی به صندوق توسعه ملی اجازه داده شد تا با هدف ارتقای تولید و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری با تصویب هیئت ‌امنای صندوق، معادل ریالی ۱.۵ میلیارد دلار از منابع صندوق را به‌صورت قرض‌الحسنه نزد بانک‌های کشاورزی، پست‌بانک و توسعه تعاون و صندوق کارآفرینی امید و صندوق حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی سپرده‌گذاری کند.

این منابع صرف اعطای تسهیلات به اشخاص حقیقی و حقوقی غیردولتی برای ایجاد اشتغال در روستا‌ها و شهر‌های زیر ده هزار نفر جمعیت با اولویت روستا‌ها و شهر‌های زیر ده هزار نفر جمعیت واقع در مناطق مرزی و مناطق عشایری شود.

 

*** بازدید از طرح‌های اشتغال‌زایی

 

دومین تور رسانه‌ای معاونت توسعه روستایی ریاست جمهوری به‌منظور بازدید از طرح‌های اشتغال‌زایی، اسفندماه سال جاری در استان البرز برگزار شد.

کاروان اعزامی خبرنگاران، پس از طی کردن مسیر کرج به تهران به استانداری رفته و دیدار  کوتاهی با مدیرکل روستایی استانداری داشتند.

 

*** دیدار فرماندار طالقان با خبرنگاران تور رسانه‌ای نهاد ریاست جمهوری

 

جواد صادقلو، فرماندار طالقان در دیدار با خبرنگاران تور رسانه‌ای نهاد ریاست جمهوری با اشاره به طرح‌های اشتغال‌زایی روستایی در شهرستان طالقان گفت:

۳ هزار نفر ساکن شهرستان طالقان و ۱۴ هزار نفر ساکن روستا‌های آن هستند که در طول تابستان به این صد هزار نفر خدمت‌رسانی می‌کنیم.

 

وی معتقد است: مشکلاتی که مصوبه شورای عالی امنیت ملی ایجاد کرده باعث شده نتوانیم برای جوانان و کارجویان در این منطقه به تعداد کافی اشتغال ایجاد کنیم.

صادقلو همچنین خبر می‌دهد: باوجود همه مشکلات تمامی ۷ میلیارد تومان تسهیلات منبع صندوق توسعه ملی در بخش اشتغال‌زایی جذب‌شده است.

 

*** ممنوعیت ساخت‌وساز خارج از بافت روستا و شهر در شهرستان طالقان

 

فرماندار طالقان بیان کرد: طبق مصوبه شورای عالی امنیت ملی، به دلیل وجود سد در شهرستان طالقان، هرگونه ساخت‌وساز خارج از بافت روستا و شهر در این منطقه برای حفظ سلامت آب سد ممنوع شده است.

 
*** بازدید از شرکت تعاونی مهران آویشه
 

بازدید از شرکت تعاونی مهران آویشه واقع در طالقان دومین بازدید تور رسانه‌ای بوده است که مساحت زمین پروژه این شرکت ۵ هزار مترمربع است و این شرکت مسئولیت تولید و بسته‌بندی عسل را بر عهده دارد.

این شرکت صادرات به کشور‌های مالزی، بحرین و عمان را در کارنامه دارد، سرمایه اولیه آن ۲۵ میلیون تومان بوده است؛ همچنین تسهیلات دریافتی آن ۸۰ میلیون تومان از بانک سینا بوده و توانسته اشتغال ۷۰ نفر را ایجاد کند.

 

*** بازدید از گلخانه ارکیده

 

دومین مقصد «تور رسانه‌ای» بازدید از تولیدی گل ارکیده واقع در روستای گارزسنگ نظرآباد شهرستان طالقان است که بنابر گفته‌های اسماعیل منجزی مدیر این گلخانه هزینه کل این پروژه هم ۵۰۰ میلیارد تومان بوده که اشتغال ۴۵ نفر را هم به دنبال داشته است.

 

*** اشتغال ۱۱۰ نفر در شرکت بستان ایران

 

شرکت بستان ایران واقع در نظرآباد است که مساحت آن بالغ‌بر ۱۰۰۰ هکتار است که حوزه فعالیتی آن تولید غلات، گاوداری، گوسفندداری، پرورش قارچ، ماهی است.

میزان سرمایه اولیه این شرکت در سال ۱۳۵۲، ۲۸ میلیون تومان بوده است و میزان تسهیلات دریافتی از معاونت توسعه روستایی ریاست جمهوری هم ۲.۵ میلیارد تومان از بانک کشاورزی بوده است.

در این شرکت بنا بر گفته‌های محمد صفایی قائم‌مقام این شرکت میزان اشتغال آن ۱۱۰ نفر است.

نکته قابل‌توجه این موضوع آن است که درآمد‌های این شرکت صرف امور خیریه می‌شود که این جزو اولین طرح‌هایی است که چنین کاری را انجام داده است.

 

*** بازدید از تولید لباس زرین جامعه البرز

 

آخرین طرح برای بازدید که در روز سه‌شنبه انجام شد؛ تولید لباس زرین جامعه البرز واقع در ساوجبلاغ بود.

مدیر این کارگاه به دلیل گله‌مندی‌ها آن‌چنان مایل به رسانه‌ای شدن کارگاه خود نداشت، اما بعد از چند دقیقه راضی به صحبت کردن شد؛

مدیر کارگاه تولید لباس زرین جامعه البرز در پایان تصریح کرد:

سرمایه اولیه این کارگاه ۱۲۰۰ مترمربعی ۲ میلیارد تومان است که این تسهیلات آن‌هم از معاونت توسعه روستایی نهاد ریاست جمهوری ۲ میلیارد تومان از صندوق کارآفرینی امید است و میزان اشتغال این کارگاه هم ۱۰۰ نفر است.

 

*** بازدید از شرکت افراتاب

 

با بازدید از شرکت افراتاب «محصولات روشنایی و لامپ کم‌مصرف و غیره» واقع در ساوجبلاغ، روستای چهارباغ و گل باغ آغاز شد.

لادن سبحان فر مدیر این کارخانه درباره میزان تسهیلات این شرکت گفت:

میزان تسهیلات دریافتی ۲.۵ میلیارد تومان از بانک سینا بوده که اشتغال ۱۱۰ نفر را به همراه داشته است.

 

*** بازدید از گلخانه پرورش توت‌فرنگی شهرستان ساوجبلاغ

 

بازدید از گلخانه پرورش توت‌فرنگی واقع در شهرستان ساوجبلاغ روستا تهران دشت دومین مقصد  تور رسانه معاونت توسعه روستایی ریاست جمهوری» به‌منظور طرح‌های اشتغال‌زایی بود که وحید کیان مدیر این گلخانه توضیح داد:

مساحت زمین پروژه ۱۰۰۰ هکتار است و میزان تسهیلات دریافتی این گلخانه یک میلیارد هفتصد میلیون تومان از بانک سینا است.

این گلخانه اشتغال ۴۰ نفر را به همراه داشته است همچنین هزینه کل پروژه ۱۱۴ میلیارد تومان بوده است.

 

*** فرش‌های دستباف ابریشمیِ ساوجبلاغ

 

کم‌کم به آخرین ساعات تور رسانه‌ای می‌رسیم و بعد به سراغ تولید فرش‌های دستباف ابریشمی واقع در ساوجبلاغ رفتیم و الهه حاجی پور مدیر این کارگاه ابتدا درباره سرمایه اولیه گفت:

ابتدا سرمایه اولیه ۱.۵ میلیارد تومان بود، مساحت زمین پروژه ۸۰ مترمربع است و بعد به‌مراتب این سرمایه افزایش یافت.

تسهیلات دریافتی ۶ میلیارد تومان از بانک توسعه تعاون بوده و همچنین اشتغال ۹۰ نفر را هم به دنبال داشته است؛ البته صادرات این تولیدی به کشور‌های عربی، اروپایی و ترکیه صورت می‌گیرد.

 
*** بازدید از طرح اشتغال‌زایی پرورش ۶۰ رأس بز سانن واقع در ساوجبلاغ
 

آخرین طرح برای بازدید از طرح اشتغال‌زایی پرورش ۶۰ رأس بز سانن واقع در ساوجبلاغ بود که رضا هاشمی اصل با اشاره به سرمایه این پروژه گفت:

سرمایه اولیه این طرح دامی، ۶۰۰ میلیارد تومان بوده است و میزان تسهیلات دریافتی هم ۱۹۲ میلیون تومان بانک کشاورزی است؛ همچنین اشتغال ۵ نفر را هم به دنبال داشته است.

 

وی ادامه داد: این دامداری صنعتی در مقیاسی کوچک تعبیه‌شده است و مساحت موردنیاز برای اجرایی شدن این پروژه ۲۰۰۰ مترمربع است.

مدیر پروژه با تمهیداتی که در نظر گرفته، این طرح در متراژ ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ مترمربع عملیاتی شده است.

هاشمی اصل همچنین معتقد است: تمام وسایل دامداری اتوماتیک و دستگاه‌های علوفه خردکنی و شیردوش توسط مدیر پروژه که فردی متخصص در این امر است ساخته‌شده است.

 

به گزارش خبرگزاری روستا، در پایان دومین  تور رسانه‌ای معاونت توسعه روستایی ریاست جمهوری» و بازدید اهالی رسانه از طرح‌های اشتغال‌زایی استان البرز، قابل‌تأمل است:

چه سازوکاری برای ادامه فعالیت روستائیان و اشتغال آن‌ها در نظر گرفته‌شده است. پیگیری این مسئله نظارت جدی مسئولان امر و همت روستائیان و مردم را می‌طلبد.

 

 

زهرا آقایی/۵۶۷۹۵

انتهای پیام///

منبع
خبرگزاری روستا
ارسال دیدگاه