کد خبر:94793
پ
پسته

کاهش تولید پسته و سیر افزایشی صادرات آن

بر اساس  آمار اعلامی دفتر هماهنگی صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی، علی‌رغم کاهش معنادار تولید پسته در سال جاری صارات این محصول سیر صعودی داشته است.

بر اساس  آمار اعلامی دفتر هماهنگی صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی، علی‌رغم کاهش معنادار تولید پسته در سال جاری صارات این محصول سیر صعودی داشته است.

 

*** افزایش ۹۰ درصدی صادرات پسته در شهریور ماه

 

به گزارش خبرگزاری روستا، مطابق آمار اعلامی دفتر هماهنگی صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی محصول پسته در فروردین سال ۹۶ به ارزش ۲۸ میلیون دلار صادر شد که این مقدار در فروردین سال ۹۷ با ۵ درصد رشد به ۳۳ میلیون دلار رسید.

با توجه به اینکه صادرات پسته، در ما‌ه‌های اردیبهشت و خرداد سال جاری نسبت به ماه‌های مشابه سال قبل ­کاهش داشت، صادرکنندگان این محصول با توجه به تعهدات قبلی و با وجود مشکلات فعلی و پیش رو برای تدارک محصول صادراتی، این محصول در تیر ماه سال جاری به ارزش ۴۹ میلیون دلار صادر شد که در مقایسه با ارزش ۳۰ میلیون دلاری تیر ماه سال ۹۶ نشان دهنده افزایش ۶۳ درصدی بود.

سیر صعودی صادرات پسته ایران در ماه‌های مرداد و شهریور ادامه یافت به گونه‌ای که از مقایسه صادرات در مرداد ماه امسال با ارزش ۴۴ میلیون دلار نسبت به ۲۴ میلیون دلار صادرات مرداد ماه سال ۹۶، افزایشی برابر با ۸۳ درصد ثبت شد و همچنین در شهریور ماه سال جاری نیز صادرات با ارزش ۴۰ میلیون دلار صورت گرفت تا در مقایسه با ۲۱ میلیون دلار صادرات شهریور سال ۹۶، رشد ۹۰ درصدی صادرات پسته رقم خورد.

 

*** کاهش معنادار تولید پسته و ضرورت حمایت حقیقی از تولید و صادرات ان

 

به گزرش خبرگزاری روستا، اگر چه پیش‌بینی‌ها در سال جاری نشان‌دهنده کاهش معنی‌داری در میزان رقم تولید این محصول است، لیکن ضروری است با هدف حمایت واقعی از تولید و صادرات پسته، ترتیبی اتخاذ شود­­ که با تعامل دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط و بخش خصوصی، ساز و کاری به منظور جلوگیری از فعالیت افراد غیر حرفه‌ای و غیر متخصص در امر صادرات این محصول در شرایط فعلی پیش‌بینی و اجرایی شود.

 

 

 

 

انتهای پیام///

منبع
خبرگزاری فارس
ارسال دیدگاه