کد خبر:93978
پ
وزیر جهاد کشاورزی

آسیب بخشی‌نگری به انسجام روستا و مناطق عشایری

وزیر جهاد کشاورزی ضمن اشاره به نقش مهم زنان روستایی و عشایری در توسعه جوامع محلی، بخشی‌نگری در فعالیت‌ها و اقدامات را از موجبات آسیب به انسجام روستا و مناطق عشایری دانست.

وزیر جهاد کشاورزی ضمن اشاره به نقش مهم زنان روستایی و عشایری در توسعه جوامع محلی، بخشی‌نگری در فعالیت‌ها و اقدامات را از موجبات آسیب به انسجام روستا و مناطق عشایری دانست.

 

*** پیام حجتی پیرامون بانوان و انسجام روستا و مناطق عشایری

 

به گزارش خبرگزاری روستا، وزیر جهاد کشاورزی در دومین همایش زنان روستایی و عشایر پیرامون زنان روستایی و عشایر همچنین لزوم انسجام روستا و مناطق عشایری پیامی را به این همایش ارسال کرد که متن این پیام بدین شرح است:

زنان روستایی و عشایری از دیرباز در نظام زراعی خود و در قالب کشاورزی خانوادگی، فعالیت داشته‌اند.

در سال‌های اخیر به دلیل افزایش مهاجرت مردان از روستاها به شهرها، نقش آنان در تولید، بیشتر شده و امروزه بخش زیادی از فعالیت‌های کشاورزی توسط زنان صورت می‌گیرد.

 

*** ۱۵ اکتبر به نام روز جهانی روستایی

 

نام‌گذاری روز ۱۵ اکتبر به نام روز جهانی روستایی، نشان دهنده نقش اساسی بانوان روستایی و عشایری و مشارکت آنان در توسعه کشاورزی و افزایش امنیت غذایی است.

اهداف توسعه پایدار با زندگی زنان روستایی و عشایری، پیوند محکمی دارد.

 

*** تاکید بر توسعه خدمات آموزشی، ترویجی و مالی 

 

در ادامه پیام وزیر جهاد کشاورزی آمده است:

اینجانب ضمن عرض تبریک روز جهانی زن روستایی اعلام می‌کنم، در دنیای امروز، زنان روستایی و عشایری به عنوان کنشگران فعال عرصه تولید و توسعه، نقش‌آفرینی می‌کنند.

این زنان بخش مهمی از سرمایه انسانی روستا و مناطق عشایری محسوب می‌شوند و نقش مؤثری در توسعه جوامع محلی دارند، لذا ارائه خدمات آموزشی، ترویجی و مالی به آنها باید در اولویت و توجه جدی قرار گیرد.

وی در این پیام تصریح کرد: این روند در وزارت جهاد کشاورزی از سه دهه اخیر با توسعه برنامه‌های آموزشی – ترویجی و مشارکتی ویژه زنان روستایی و عشایری آغاز شده است.

افزایش سطح تحصیلات زنان روستایی و عشایری، اقدامی مؤثر در ورود آنها به عرصه‌های جدید کشاورزی از جمله کشت تولیدات گلخانه‌ای و تولید محصول سالم بوده است.

 

*** آمادگی بهره‌گیری از فن‌آوری و افزایش بهره‌وری در بانوان

 

در این پیام آمده است: تجربه وزارت جهاد کشاورزی، در زمینه توانمندسازی زنان روستایی و عشایری گویای آن است که بانوان برای به کارگیری شیوه‌های نوین، بهره‌گیری از فن‌آوری و افزایش بهره‌وری، آمادگی دارند.

چنانچه از برنامه‌های آموزشی- ترویجی بهره‌مند شوند، می‌توانند منشأ تحولات جدی در توسعه روستاها باشند.

اگر چه نتایج و اثربخشی اجرای برنامه‌ها در حوزه زنان روستایی و عشایری امیدبخش است، لیکن حجم نیازها و فرصت‌های پیش‌روی این قشر ساعی و تلاشگر در روستا و مناطق عشایری به مراتب بیشتر و افزون‌تر از رخدادهای موجود است.

 

*** روستا و مناطق عشایری یک مجموعه یکپارچه است

 

به گزارش خبرگزاری روستا، وزیر جهاد کشاورزی، در این پیام آورده است:

جامعه محلی اعم از روستا و مناطق عشایری یک مجموعه یکپارچه است و بخشی‌نگری نسبت به فعالیت‌ها و اقدامات می‌تواند، به انسجام آنان آسیب جدی وارد نماید.

بنابراین هم‌افزایی و هماهنگی در تدوین برنامه‌ها و جامع‌نگری و تبیین نقش فعال و اثربخشی زنان روستایی و عشایری می‌تواند دستاورد روز جهانی زن روستایی را به منصه ظهور برساند.

 

انتهای پیام///

منبع
خبرگزاری فارس
ارسال دیدگاه