کد خبر:92343
پ
سامانه سرگانیک
خبرگزاری روستا گزارش می‌دهد

سامانه سرگانیک وزارت جهاد در راه است

وزارت جهاد کشاورزی سامانه سرگانیک را که وظیفه نظارت و تایید تولیدکنندگان محصولات ارگانیک را برعهده دارد، رونمایی می‌کند.

وزارت جهاد کشاورزی سامانه سرگانیک را که وظیفه نظارت و تایید تولیدکنندگان محصولات ارگانیک را برعهده دارد، رونمایی می‌کند.

 

به گزارش خبرگزاری روستا، رئیس سازمان غذا و دارو درباره برچسب‌گذاری محصولات ارگانیک و لزوم تدوین ضوابطی برای نظارت برای تولید و عرضه استاندارد این محصولات، گفته بود:

طبیعتا هر کسی که ادعا می‌کند محصولش ارگانیک است، باید ارگانیک بودن محصولش محرز شده و سپس بر روی محصولش برچسب ارگانیک را نصب کند.

نکته‌ای که به نظر می‌­رسد با توجه به رشد روزافزون تولید و عرضه این محصولات باید به دقت مورد توجه متولیان نظارت بر روند تولید این محصولات قرار گیرد.

 

*** دستورالعمل‌­های جهادکشاورزی برای تولید محصول ارگانیک

 

وزارت جهادکشاورزی از متولیان اصلی نظارت بر روند تولید و عرضه محصولات ارگانیک است.

در همین رابطه دکتر سعید سعادت، مدیرکل دفتر سلامت و محیط زیست وزارت جهاد کشاورزی به روند تولید محصولات ارگانیک و نقش سازمان جهاد کشاورزی به عنوان متولی نظارت بر تولید و عرضه محصولات ارگانیک اشاره می‌­کند و می‌­گوید:

در ارتباط با بحث تولید محصولات ارگانیک دو مبحث وجود دارد که یکی بحث دستورالعمل اخذ پروانه تولید ارگانیک است و دیگری دستورالعمل­‌های فنی تولید محصولات ارگانیک را شامل می‌­شود.

او ادامه داد: دستور العمل اول که به دستورالعمل اخذ پروانه ارگانیک معروف است، در واقع فرآیندی را که یک کشاورز باید طی کند تا در انتها بتواند محصولش را به عنوان محصول ارگانیک دارای گواهی عرضه کند ، شامل می‌­شود که تحت استاندارد ملی ۱۱هزار ایران است.

این دستورالعمل توسط سازمان ملی استاندارد و وزارت جهادکشاورزی بعد از گذراندن مرحله تدوین، هم اکنون در مرحله اصلاح و بازنگری است و تاکنون چندین جلسه کارشناسی در این زمینه داشته‌­ایم و در حال آماده کردن این دستورالعمل برای ابلاغ هستیم.

او در توضیح دستورالعمل‌­های فنی محصولات ارگانیک گفت:

این دستورالعمل به ما می‌­گوید که یک کشاورز فرضا برای تولید یک گوجه فرنگی ارگانیک چه کارهایی را باید انجام دهد. کارهایی از قبیل بستر کشت و آبیاری، تغذیه و مبارزه با آفات و مراقبت­‌های بهداشتی ، برداشت و بسته بندی شامل این دستورالعمل های فنی است.

 

*** وزارت بهداشت، تنها وظیفه پایش را به عهده دارد

 

سعادت درباره همکاری بین بخشی مابین وزارتخانه‌­ها  و سازمان‌ها در ارتباط با ضمانت و تایید محصولات ارگانیک می‌­گوید:

طبق قانون وزارت بهداشت وظیفه پایش محصولات را بر عهده دارد.

در صورتی‌­که محصولات دارای بقایای سم آفت کش یا عناصر آلاینده باشند این وزارتخانه موظف است که محصول را پایش کنند و در صورتیکه اثبات شود نسبت به امحای محصول اقدام کنند.

اما در زمینه نحوه تولید و چگونگی تولید وزارت جهاد کشاورزی مسولیت مستقیم دارد.

در ارتباط با برچسب استاندارد محصولات ارگانیک نیز سازمان ملی استاندارد مسولیت دارد و هیچ کدام از دو دستگاه دیگر در این زمینه مسولیتی ندارند.

در واقع روند نظارت بر عملکرد و شیوه تولید محصولات ارگانیک یک کار مشترک سه دستگاهی است که از سویی وزارت جهادکشاورزی و سازمان ملی استاندارد، دستورالعمل اخذ پروانه را با هم تصویب می‌­کنند و از سوی دیگر وزارت بهداشت و وزارت جهادکشاورزی وظیفه تولید و پایش این محصولات را به عهده دارند.

بنابراین وزارت بهداشت مسئولیت مستقیم در حوزه تدوین این دستورالعمل‌­ها نخواهد داشت.

مدیرکل دفتر سلامت و محیط زیست وزارت جهاد کشاورزی در ارتباط با ساز و کار تعریف شده برای نظارت بر تولید و عرضه محصولات کشاورزی ارگانیک نیز می‌­گوید:

حساسیت جهاد کشاورزی در حوزه محصولات ارگانیک بسیار زیاد است و یکی از الویت­‌های امسال ما تعیین تکلیف این حوزه است.

همانطور که می­‌بنید در بازار محصولات مختلف چه به صورت فرآوری شده و چه به صورت خام وجود دارند که ادعا می­‌شود اینها ارگانیک هستند.

در حالیکه محصولات ارگانیک حتما باید گواهی‌­های مشخص و استانداردی برای ارائه داشته باشد و حتما باید تحت شرایط کنترل شده‌­ای با نظارت کامل تولید شده باشد که بتواند عرضه شود.

متاسفانه ضعف اطلاعاتی و نظارتی باعث شده که بعضا محصولات تقلبی هم وارد بازار شود.

 

*** «سرگانیک» سامانه تایید محصولات ارگانیک

 

سعادت ضمن تاکید بر لزوم آگاهی رسانی عمومی در خصوص آشنایی دقیق با محصولات ارگانیک از طریق رسانه‌های جمعی، اضافه کرد:

وزارت جهادکشاورزی سامانه‌ای را تدوین کرده و امیدواریم ظرف دو سه هفته آینده افتتاح شود که وظیفه نظارت و تایید تولیدکنندگان محصولات ارگانیک را به عهده دارد.

اسم این سامانه « سرگانیک » است که مخفف معادل لاتین کلمات “محصولات گواهی شده” و ” محصولات ارگانیک ” است.

افرادی که می‌­خواهند اقدام به تولید محصولات ارگانیک کنند باید از طریق این سامانه ثبت نام کنند و سپس از طریق این سامانه با تمام شرکتها و مراکز تولید­کننده ارتباط پیدا می‌­کنند.

تولیدکنندگان از طریق این سامانه تحت نظارت سازمان ملی استاندارد ، وزارت جهاد کشاورزی و سازمان­‌های بازرسی کننده مجاز قرار می‌گیرند و در نهایت این تولیدکنندگان از طریق همین سامانه نشان استاندارد ارگانیک خودشان را دریافت کنند.

وی اضافه کرد: با این روند هم تعداد تولیدکنندگان و هم میزان تولید و هم نام و نشان شرکت‌های تولیدکننده محصولات ارگانیک مشخص می‌­شود تا مشتریان برای خرید محصولات ارگانیک با مشکل محصولات تقلبی و غیراستاندارد مواجه نشوند.

 

به گزارش خبرگزاری روستا، مدیرکل دفتر سلامت و محیط زیست وزارت جهاد کشاورزی تاکیدکرد:

از این پس کلیه تولیدکنندگان باید از طریق این سامانه اقدام به تولید محصولات ارگانیک کنند و اگر در این سامانه نام و نشانی از آنها نباشد یعنی تولیدکننده مورد تایید جهادکشاورزی نیست.

 

 

 

 

انتهای پیام///

منبع
خبرگزاری ایانا
ارسال دیدگاه