کد خبر:89957
پ
سعیدرضا جندقیان
سعیدرضا جندقیان:

حفظ اصالت در روستاها، لازمه توسعه روستایی است

معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور اظهار کرد، توسعه روستایی و شهری با یکدیگر متفاوت است و نباید انتظار داشت شهر و روستا به یک شکل توسعه یابند.

معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور اظهار کرد، توسعه روستایی و شهری با یکدیگر متفاوت است و نباید انتظار داشت شهر و روستا به یک شکل توسعه یابند.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و خبری روستا و عشایر ایران، جندقیان حفظ اصالت در روستاها را لازمه توسعه روستایی دانست و گفت:

حفظ اصالت و توجه به ماهیت روستایی نیازمند آموزش‌هایی است که به واسطه آن تفاوت شهر و روستا، زندگی در روستا، حقوق روستاییان و توسعه روستایی مشخص می‌شود.

جندقیان با بیان اینکه در مباحث توسعه، رویکردی به نام مرکز – پیرامون وجود دارد، اظهارکرد:

به این معنا که مرکز توسعه یافته و پیرامون با توسعه کمتری روبه روست و به طور مثال اگر تهران را مرکز در نظر بگیریم هرچه از آن دور شویم به مناطق توسعه نیافته‌تر نزدیک می‌شویم.

یا حتی اگر شهر تهران را مرکز در نظر گرفته شود می‌بینیم اطراف تهران مناطق توسعه نیافته تری نسبت به مرکز است.

*** منابع خوبی در کشور به منظور توسعه روستایی توزیع شد

همه این موارد نشان از ضعف و بیماری در توسعه دارد.

وی ادامه داد: سال گذشته منابع خوبی در کشور به منظور توسعه روستایی توزیع شد و با وجود اینکه تهران ۵ درصد جمعیت روستایی کل استان را دارد اما ۳۰ درصد منابع حاصل از عوارض کالا و خدمات را دریافت کرده است که می‌توان گفت عدد بزرگی است.

یعنی از تخصیص منابع کم گذاشته نشد؛ اما واقعیت این است که منابع و اعتبارات تخصیص داده شده به روستاها در جایی که انتظار می‌رود به درستی هزینه نمی‌شود و بیشتر این منابع و اعتبارات صرف فعالیت‌های عمرانی، زیباسازی و مبلمان شهری، پارک و حقوق و مزایا می‌شود.

در حالی که اگر در جای درستی مثل توسعه اشتغال خرد و کسب و کارهای کوچک متناسب با معیشت روستایی مصرف می‌شد بسیاری از این مشکلات به وجود نمی‌آمد که این امر نشان می‌دهد دهیاری‌ها رویکرد توسعه‌ای ندارند.

معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در پاسخ به این سوال که آیا نظارتی بر دهیاری‌ها در خصوص هزینه این اعتبارات انجام می‌شود یا خیر؟ گفت:

تعداد و پراکندگی روستاها در کشور ما بسیار است و ۳۷هزار دهیاری در کل کشور داریم که اگر بخواهیم به همه آنها روزانه سر بزنیم زمان زیادی را می‌طلبد و طبیعتا این امکان فراهم نیست.

اما معتقدیم با روش‌های علمی و کاربردی  و استفاده از سامانه‌های نرم افزاری و تعبیه آن در سطح ملی و استفاده از ظرفیت‌ استانها و دفاتر روستایی و نظارت بخشداران و فرمانداران به شفافیت و سلامت لازم دست یافت.

 

*** اساس توسعه روستایی و شهری با یکدیگر متفاوت است

وی با اشاره به اینکه اساس توسعه روستایی و شهری با یکدیگر متفاوت است و نباید انتظار داشت شهر و روستا به یک شکل توسعه یابند گفت:

امر توسعه باید با مشارکت مردم صورت گیرد و مردم در تعیین سرنوشت روستا در همه امور عمرانی، خدماتی، اقتصادی و اجتماعی از آسفالت شدن معابر مشارکت کنند.

گاها مشاهده شده است که اهالی روستایی نمی‌خواهند راه‌های خاکی منتهی به روستا آسفالت شود تا گردشگران محیط واقعی روستایی را لمس کنند و حتی به دلیل ضعف فرهنگ گردشگری، کمتر گردشگر حضور یابد و منطقه بکر بماند.

 

*** ضرورت مشارکت مردم در توسعه روستایی

برخی روستاها نیز البته درخواست کاملا متفاوت با این موضوع را دارند. بنابراین مشارکت مردم در همه امور اهمیت دارد.

جندقیان نقش آموزش، اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به روستاییان از طریق رسانه‌ را امری مهم و لازمه توسعه روستاها دانست و گفت:

مردم شاید در روستاها کمتر فرصت مطالعه روزنامه و خبر داشته باشند؛ اما فضای مجازی در دسترس همگان است و این فضای مجازی می‌تواند به آنان آموزش‌های لازم را بدهد و به نوعی آنها را با حقوق خود، سبک زندگی در روستا، اصالت‌ها و باورهای زندگیشان آشنا کند.

باید این را در نظر داشت که زندگی آبرومند حق مسلم هر روستایی است و هرجا حرمت انسان حفظ شود آن جامعه توسعه یافته‌تر است.

 

*** حفظ اصالت در روستاها؛ گامی مثبت برای توسعه روستایی 

 

به گزارش خبرگزاری روستا، معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور تاکید کرد:

روستاها باید اصالت خود را حفظ کنند، زیرا همین اصالت موجبات توسعه آنها را فراهم می‌کند.

البته حفظ اصالت و توجه به ماهیت روستایی نیازمند آموزش‌هایی است که به واسطه آن تفاوت شهر و روستا، زندگی در روستا، حقوق روستاییان و توسعه روستایی مشخص می‌شود.

انتهای پیام///

منبع
خبرگزاری ایسنا
ارسال دیدگاه