کد خبر:89430
پ
عشایرر
رئیس سازمان نهضت سوادآموزی خبر داد

سوادآموزی بیش از ۴۰۰ هزار نفر از روستائیان و عشایر در ۲ سال گذشته

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی اعلام کرد، سازمان نهضت سوادآموزی با بخش‌های مختلفی همکاری دارد که زندانیان، مددکاران کمیته امداد و کشاورزان از این جمله هستند.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی اعلام کرد، سازمان نهضت سوادآموزی با بخش‌های مختلفی همکاری دارد که زندانیان، مددکاران کمیته امداد و کشاورزان از این جمله هستند.

 

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و خبری روستا و عشایر ایران، رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با بیان اینکه سال ۹۵ حدود ۲۱۵ هزار نفر از روستاییان و عشایر و سال گذشته ۱۹۰ تا ۲۰۰ هزار نفر از روستاییان و عشایر را تحت پوشش بردیم، گفت:

در عشایر سوادآموزی فرد به فرد و گروهی در چادرها انجام می‌شود و رویکرد ما این است که از تحصیل‌کرده‌های خود عشایر برای آموزش استفاده کنیم.

علی باقرزاده درباره سوادآموزی عشایر اظهار کرد:

سازمان نهضت سوادآموزی با بخش‌های مختلفی همکاری دارد که زندانیان، مددکاران کمیته امداد و کشاورزان از این جمله هستند که معمولا دستگاه‌های ذیربط آمار جامعه تحت پوشش خود را در اختیار ما قرار می‌دهند.

وی افزود: هیئت وزیران سال ۹۵ مصوبه‌ای داشت و ما موظف شدیم در طول برنامه ششم توسعه، ۵۵۸ هزار نفر در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال را باسواد کنیم.

سال ۹۵ حدود ۲۱۵ هزارنفر از روستاییان و عشایر و سال گذشته ۱۹۰ تا ۲۰۰ هزار نفر از روستاییان و عشایر  را تحت پوشش بردیم.

از آنجا که اطلاعات اسمی عشایر از سوی سازمان عشایر در اختیار ما قرار نگرفته، آمار سوادآموزی عشایر با روستائیان ادغام شده است.

 

***  آموزش عشایر در اولویت برنامه‌های سواد آموزی

 

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با اشاره به اینکه این سازمان مسئول تامین محتوای آموزشی، نیروی انسانی و منابع مالی برای آموزش عشایر است گفت:

این گروه در اولویت برنامه‌های سواد آموزی ما بوده است.

بسیار مهم است که سازمان‌های مربوط از جمله سازمان عشایری اطلاعات اسمی بی‌سوادان را به ما بدهند، زیرا شناسایی امری پیچیده و زمانبر است.

اگر اسامی را داشته باشیم به نوعی پیمانکار سازمان عشایر می‌شویم و بی‌سوادان را در محل زندگی‌شان آموزش می‌دهیم.

باقرزاده افزود: در عشایر سوادآموزی فرد به فرد و گروهی در چادرها و محل اقامت عشایر انجام می‌شود و رویکرد ما این است که از تحصیلکرده‌های خود عشایر برای آموزش استفاده کنیم.

کرمعلی قندالی، رئیس سازمان امور عشایر وزارت جهاد کشاورزی نیز با بیان اینکه دارا بودن ساختار ایلی و عشیره‌ای، زندگی مبتنی بر عشایر و اتکای معاش بر دامداری سه شاخصه عشایر هستند گفت:

سرشماری عشایر هر ۱۰سال یکبار انجام می‌شود.

بر اساس آخرین سرشماری عشایر کوچنده در سال ۱۳۸۷ ، ۲۱۳ هزار خانوار عشایری با جمعیتی بالغ بر یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر داریم که دارای ۲۳ میلیون دام هستند و ۵۹ درصد سطح کشور شامل قلمرو عشایر می‌شود که مساحتی حدود ۳۸ میلیون هکتار از اراضی را در بر می‌گیرد.

 

*** بخشی از سامانه جامع عشایر مربوط به سوادآموزی است

 

وی در پاسخ به درخواست رئیس سازمان نهضت سوادآموزی مبنی بر قرارگرفتن اطلاعات اسمی بی‌سوادان عشایر در اختیار نهضت سوادآموزی گفت:

سامانه جامع عشایر طراحی شده و در حال بارگذاری است و بخشی مربوط به سواد دارد. این سامانه امسال تکمیل می‌شود و اطلاعات آن را در اختیار سازمان نهضت سواد آموزی قرار می‌دهیم.

رئیس سازمان امور عشایر درباره سوادآموزی عشایر گفت:

نگاه عامی به مقوله آموزش داریم. در سال ۹۳ در شورای عشایر سه طرح مصوب شد که یکی از آنها ارتقای دانش عشایر بود که در سال ۹۵ به تصویب هیئت وزیران رسید و به دستگاه‌های مربوطه ابلاغ شد و هم شامل سواد رسمی است و هم مباحث مهارتی که بر عهده وزارت رفاه و وزارت کشاورزی است.

اجرای این طرح از ابتدای سال ۹۶ شروع شده است.

به گزارش خبرگزاری روستا، رئیس سازمان امور عشایر با بیان اینکه پراکندگی عشایر بسیار زیاد است و باید آموزش و پرورش عشایری به جد تقویت شود، درباره ضرورت اعمال سهمیه کنکور برای دانش آموزان عشایر گفت:

این سهمیه قبلا وجود داشته‌ که حدود ۱۰ سال پیش حذف و به جامعه عشایری ظلم شد. با این وجود همین ها که قبول می‌شوند نشان دادند استعداد بالایی دارند.

باید مجلس، آموزش و پرورش و شورای عالی انقلاب فرهنگی کمک کنند تا این امکان برای برگشت سهمیه عشایر فراهم شود.

 

 

انتهای پیام///

منبع
خبرگزاری روستا
ارسال دیدگاه