کد خبر:87169
پ
ورزش سنتی
رییس فدراسیون ورزش روستایی؛

دفاع از اعتبار ورزش سنتی ایران در بازی‌های عشایری جهان

رییس فدراسیون ورزش روستایی در خصوص دفاع از اعتبار ورزش سنتی ایران در بازی‌های عشایری جهان توضیح داد.

رییس فدراسیون ورزش روستایی در خصوص دفاع از اعتبار ورزش سنتی ایران در بازی‌های عشایری جهان توضیح داد.

 

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و خبری روستا و عشایر ایران، «غلامرضا جعفری» در بیان برنامه‌های این فدراسیون برای حضور در سومین دوره بازی‌های جهانی عشایر گفت:

المپیک عشایری جهان که شهریور ماه در کشور قرقیزستان برگزار می‌شود فرصتی برای معرفی سنت و فرهنگ ایرانی در ورزش‌‌های بومی به شمار می‌رود.

با توجه به دعوت‌نامه رسمی کمیته این بازی‌ها برای دکتر «مسعود سلطانی فر» وزیر ورزش و جوانان، ما مکلفیم در حد توان برنامه‌ریزی‌های لازم را برای حضور در این دوره از بازی‌ها انجام دهیم.

در این زمینه تعاملاتی با سفارت و نمایندگی قزقیزستان در ایران انجام داده‌ایم.

 

*** اعتبار ورزش سنتی ایران در منطقه و جهان ویژه است

 

رییس فدراسیون ورزش روستایی و بازی بومی محلی با اشاره به نتایج ورزش‌کاران در دوره گذشته این بازی‌ها گفت:

هر چند که در دوره دوم این بازی‌ها ورزشکاران ایرانی توانستند با کسب شش مدال در جدول نهایی، بین ۶۴ کشور در جایگاه ششم قرار گیرند، اما بنا داریم در دوره کنونی قدرتمندتر ظاهر شویم و ضمن ارتقاء جایگاه ورزش سنتی ایران در جهان، برنامه‌های آیینی نیز خواهیم داشت.

او گفت:

اعتبار ورزش سنتی ایران در منطقه و جهان ویژه است و برای دفاع از این اعتبار باید برنامه‌ریزی ویژه داشته باشیم؛ البته لازمه این برنامه‌ریزی تنها پیشنهادهای فدراسیون نیست، بلکه در این زمینه باید وزارت ورزش و امور جوانان و نهادهای فرهنگی کمک‌های خاصی داشته باشند تا ورزشکاران تحت نظر این فدراسیون در سومین دوره این مسابقات قدرتمندتر از گذشته ظاهر شوند.

جعفری در پاسخ به پرسشی در زمینه ملاک‌های این فدراسیون برای اعزام ورزشکاران گفت:

در چند ماه گذشته یک فرجه زمانی از سوی برگزارکنندگان سومین دوره مسابقات عشایر جهان به ایران داده شد، اما به خاطر هم‌زمانی مسابقات انتخابی با ماه مبارک رمضان، اعلام نهایی اسامی ورزشکاران اعزامی به تعویق افتاد؛ در تلاش هستیم تا دهم مرداد ماه اسامی نهایی ورزشکاران اعزامی را به کمیته برگزاری مسابقات اعلام کنیم.

او در زمینه جنسیت ورزش‌کاران اعزامی به مسابقات گفت:

تمام تلاش ما بر این است که از بخش بانوان نیز ورزشکارانی در این مسابقات داشته باشیم، اما لازمه اعزام آنان حفظ کرامت زنان ایرانی در میادین ورزشی است و در صورتی که کمیته برگزاری این دوره از بازی‌ها با پوشش اسلامی بانوان ایران مشکلی نداشته باشد، اعزام انجام می‌شود.

 

*** احتمال میزبانی ایران برای بازی‌های سنتی در سال‌های آینده

 

جعفری در پاسخ به پرسشی درباره احتمال میزبانی این بازی‌ها از سوی ایران در سال‌های آینده گفت:

ضرورت کسب میزبانی ارائه برنامه‌های همه جانبه است که باید نهادهای مختلف در آن سهیم باشند، در صورت شکل‌گیری این هماهنگی، بدون شک توانایی میزبانی این بازی‌ها را خواهیم داشت، زیرا ایران ظرفیت لازم و کافی برای میزبانی از ورزش‌های سنتی دارد.

رییس فدراسیون با اشاره به امکان موفقیت ورزشکاران ایرانی در این دوره از مسابقات گفت:

ظرفیت‌های ورزش سنتی و روستایی نشان می‌دهد که ما در بیشتر رشته‌های اعلام شده در این دوره از مسابقات، شانس مدال آوری خواهیم داشت، اما با توجه به برخی محدودیت‌ها، فعلا در چند رشته مانند کشتی، کشتی پهلوانی، سوارکاری، بازی‌های فکری و برنامه‌های آیینی اعزام انجام می‌شود و امیدواریم نتایج در خور شان ورزش ایران کسب کنیم.

او در پایان ضمن تشکر از وزیر ورزش و امور جوانان گفت:

تاکنون برنامه‌های ورزشکاران این فدراسیون برای اعزام به سومین دوره مسابقات عشایری با هماهنگی کامل سلطانی فر بوده و امیدوارم وزیر محترم ورزش شهریور ماه در قرقیزستان حضور داشته باشد تا برای ورزشکاران و کاروان ایران یک نقطه عطف و قوت قلب به شمار آید.

 

*** سومین دوره بازی‌های جهانی عشایر شهریور ماه در قرقیزستان برگزار می‌شود

 

سومین دوره بازی‌های جهانی عشایر شهریور ماه در «ایسیک کول» قرقیزستان برگزار می‌شود.

یکی از اهداف اصلی برگزاری این بازی‌ها حفظ ارزش‌ها، سبک زندگی عشایری و معرفی آن برای نسل‌های آینده است.

به گزارش خبرگزاری روستا، در سومین دوره بازی‌های جهانی عشایر، ورزشکاران کشورهای مختلف در ۳۷ نوع مسابقات به رقابت خواهند پرداخت. در کنار مسابقات کنفرانس‌های علمی اختصاص یافته به تمدن عشایری برگزار می‌شوند.

 

 

انتهای پیام///

منبع
ایرنا
ارسال دیدگاه