کد خبر:86408
پ
آب شرب

اجرای ۱۴ پروژه تغذیه ای آب شرب استان خراسان جنوبی

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی در خصوص تصویه‌خانه آب شرب بیرجند گفت: ۱۴ پروژه تغذیه ای در حال بهره برداری در سطح استان است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی در خصوص تصویه‌خانه آب شرب بیرجند گفت: ۱۴ پروژه تغذیه ای در حال بهره برداری در سطح استان است.

 

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و خبری روستا و عشایر ایران، حسین امامی امروز (۱۰ تیرماه) در جمع خبرنگاران با اشاره به تصفیه‌خانه آب شرب بیرجند اظهارکرد:

در این تصفیه خانه روشهای نوین تصفیه آب پلات راکتور و روش اسمز معکوس به صورت ترکیبی مورد استفاده قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه تصفیه شیمیایی آب هزینه‌های مالی بالایی دارد، تصریح کرد: بحث توسعه و بهره‌برداری بلندمدت تصفیه‌خانه در حال اجرا است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌جنوبی تصریح کرد: بهره‌برداری از تصفیه‌خانه در یک بازه ۱۵ ساله از اعتبارات ملی واگذار می‌شود.

امامی یاداور شد: در حال حاضر آب مورد نیاز شمال شهر از زون سربیشه و جنوب شهر از تصویه خانه تامین می‌شود .

وی ادامه داد: در بحث تصویه خانی مراحل کیفی انجام شده که با ارزیابی شرکت‌های متقاضی و جمع بندی بحث مالی، پیمانکار جدید را انتخاب خواهیم کرد.

*** کیفیت آب آشامیدنی از نظر استاندارد بالا و از نظر گوارایی محدودیت هایی دارد

 

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌جنوبی گفت: کیفیت آب آشامیدنی از نظر استاندارد بالا و از نظر گوارایی آب محدودیت هایی دارد که انتطار میرود این امر به زودی محقق شود .

امامی بیان کرد: تصفیه‌خانه بیرجند بالغ‌بر ۲۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری نیاز داشته و هزینه‌های بهره‌برداری سالانه آن نیز وابسته به شرایط تورمی کشور بین ۶ تا ۷ میلیارد خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه مشکل گوارایی آب شهر بیرجند بیشتر منیزیم است، تصریح کرد: مقدار منیزیم در حد استاندارد بوده اما گوارایی آب را دچار مشکل کرده است.

*** هفت چاه آماده‌ی بهره وری داریم

 

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌جنوبی با بیان اینکه اولویت یک وزارت نیرو بحث کیفیت آب است، افزود: برای آبرسانی شهر بیرجند ۸ میلیون لیتر آب انتقال خواهد یافت در مجموع ۷ چاه آماده بهره‌وری داریم.

وی تصریح کرد: در این خصوص ایستگاه پمپاژ آماده و از ۱۶ کیلومتر پیش‌بینی لوله‌کشی ۸ کیلومتر لوله حمل شده که با اجرای این امر در تابستان آینده ۲۰۰ لیتر به ظرفیت آب شهر بیرجند اضافه خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه در بخش کشاورزی کنترل گذاری با همکاری کشاورزان امسال تکمیل می‌شود  ادامه داد: با همراهی کشاورزان و اجرای مباحث مدیریت آب در کشاورزی ۱۴۰ هزار متر مکعب در سال گذشته مدیریت مصرف آب داشته‌ایم.

امامی تصریح کرد: طرح تعادل بخشی در قالب ۱۵ پروژه با همراهی جهادکشاورزی باید اجرایی و آب قابل برنامه ریزی کشاورزی تامین شود

 مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌جنوبی یادآور شد: دربرخی مناطق نیاز داریم ۳۰ تا ۳۷ درصد مصرف آب کشاورزی کاهش یابد.

وی اضافه کرد: در بحث فرهنگ‌سازی در مقطع ابتدایی شرکت آبفا و در قطع راهنمایی توسط آب منطقه‌ای آموزش‌ها در حال انجام است تا بتوانیم فرهنگ‌سازی را از پایه‌های انجام دهیم .

امامی افزود: در موضوع حق آبه ها، علی رغم ارجاع به مراجع قضایی به نتیجه نرسیده که در مصوبه شورای حفاظت محقق شد بحث حق آبه‌ها نهایی و حل شود .

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌جنوبی گفت: تامین آب وظیفه وزارت نیرو است که برای انتقال آب به خراسان جنوبی بحث خرید تضمینی را در دستور کار داریم.

وی با اشاره به اینکه مشکل آب شرب در محور شرق مشکل بزرگی است، تصریح کرد: پروژه انتقال آب استان برخی انتقادات و نیازها بر آن است.

*** برای رسیدن به توسعه اقتصادی باید آب شرب پایدار داشته باشیم‌

 

امامی با تاکید بر اینکه برای رسیدن به توسعه اقتصادی باید آب شرب پایدار داشته باشیم‌، اظهارکرد: وزارت نیرو با انتقال آب با اولویت خراسان رضوی، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان موافق است .

وی تاکید کرد: این پروژه تحت عنوان پروژه بزرگ نیاز به مقدمات دارد و باید اول مدیریت مصرف آب موجود را بهینه و شبکه آب شرب شهری و روستایی بهسازی کنیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌ جنوبی تصریح کرد: در شبکه شرب شهری و روستایی پرت زیاد شده و در حال حاضر پرت آب بالای ۳۵ درصد است .

امامی اضافه کرد: در بحث صنعت باید منابع کم آب بر مستقر و همچنین مصرف آب در بخش کشاورزی مدیریت شود .

*** پروژه انتقال آب خراسان جنوبی ۴ میلیارد دلار هزینه نیاز دارد.

 

وی با اشاره به پروژه انتقال آب به استان تصریح کرد: این پروژه اجرایی خواهد شد اما در زمان خود چرا که حداقل طبق برآورد اولیه ۴ میلیارد دلار هزینه نیاز دارد که هر سال تاخیر و توقف پروژه مقرون به صرفه نخواهد بود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌جنوبی ادامه داد: اجرای این پروژه باید به صورت کوتاه، فشرده و حساب شده انجام شود که این امر با همراهی همه دستگاه‌های اجرایی عملیاتی خواهد شد .

امامی یادآور شد: در حال حاضر ۸ سد مخزنی در دست بهره برداری با ظرفیت مجموع ۶۰ تا ۶۶ میلیون متر مکعب داربم که با افتتاح سد سیاهو ۱۷ میلیون متر مکعب به ظرفیت سدها افزوده می‌شود .

وی افزود: ۱۴ پروژه تغذیه‌ای در حال بهره برداری و بالغ بر ۱۹۵ سازه آبی کوچک و سد خاکی توسط جهاد کشاورزی احداث شده است .

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌ جنوبی با اشار به اجرای پروژه جایگزینی پساب آب بیرجند برای کشاورزی، افزود:

میزان ۳٫۵ میلیون مترمکعب پساب فاضلاب جایگزین آب شرب برای مصرف بخش کشاورزی می‌شود که در این راستا با جایگزینی دو حلقه چاه توافق شده و برای جایگزینی با چاه‌های دیگر در حال رایزنی هستیم .

امامی تصریح کرد: پروژه پساب در حال اجرا است و امیدواریم بتوانیم تا پایان سال این جایگزینی را عملیاتی کنیم .

وی بیان کرد: دشت‌های ممنوعه با توجه به اینکه مجوز کشاورزی برای آن‌ها صادر نمی‌شود برای احتیاط و آینده‌نگری در مقطعی که دشت نیاز داشته باشد به ممنوعه می‌رسد و امسال تعداد دشت‌های ممنوعه به ۲۶ مورد رسیده است.

به گزارش خبرگزاری روستا، امامی خاطر نشان کرد: در مجموعه مدیریت آب تمام تلاش خود را بسته تا  دغدغه‌ای در بحث آب رسانی نداشته باشیم.

 

انتهای پیام///

منبع
ایسنا
ارسال دیدگاه