کد خبر:84666
پ
تولید گیلاس
مدیر جهاد کشاورزی اشنویهاعلام کرد:

اشنویه ، پایتخت تولید گیلاس ایران

مدیر جهاد کشاورزی اشنویه از نیاز به وجود صنایع تبدیلی برای ۱۲۰۰ تن تولید گیلاس شهرستان اشنویه خبر داد. 

مدیر جهاد کشاورزی اشنویه از نیاز به وجود صنایع تبدیلی برای ۱۲۰۰ تن تولید گیلاس شهرستان اشنویه خبر داد. 

 

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و خبری روستا و عشایر ایران، سید انور حسینی در گفت و گو با خبرنگاران، با بیان اینکه ۳۰۰ هکتار از باغات اشنویه به کشت و تولید گیلاس اختصاص یافته، اظهار کرد:

سالانه بیش از ۸ تن در هر هکتار گیلاس برداشت می‌شود که پیش‌بینی می‌شود امسال میزان برداشت این محصول در اشنویه به بیش از ۱۲۰۰تن برسد.

 

*** تک دانه مشهد بهترین نوع تولید گیلاس شهرستان اشنویه

 

وی بابیان اینکه تک‌دانه مشهد، زرد دانشکده، سفید ارومیه، خوشه‌ای و گیلاس محلی (خومالی) ارقام گیلاس تولیدی در این شهرستان است، افزود:

بهترین نوع گیلاس شهرستان تک دانه مشهد و پس از آن خوشه‌ای است که قیمت گیلاس در فصل نوبرانه ۲۰ هزار تومان بود و با افزایش گیلاس در بازار با توجه به انواع مختلف آن از ۴۰۰۰ تومان تا ۱۳۰۰۰ تومان نیز به فروش می‌رسد.

حسینی با بیان اینکه در فصل برداشت گیلاس میانگین برای ۷۰۰۰ نفر اشتغالزایی می‌شود، تصریح کرد:

میزان گردش مالی گیلاس شهرستان در فصل برداشت ۱۲ میلیارد تومان است.

*** میزان درآمد باغداران گیلاس با توجه به فروش خوب محصول مناسب است

 

مدیر جهاد کشاورزی اشنویه با بیان اینکه میزان درآمد باغداران گیلاس با توجه به فروش خوب محصول مناسب است تصریح کرد:

این محصول علاوه بر ارسال به استان‌های مختلف به کشورهای ترکیه، ارمنستان، آذربایجان و عراق نیز صادر می‌شود.

وی با بیان اینکه اشنویه بدلیل داشتن گیلاس‌های با کیفیت و سالم به پایتخت گیلاس ایران مشهور است گفت:

یکی از علل استقبال کشورهای همسایه برای خرید گیلاس از اشنویه را می‌توان میزان کم سموم به کار گیری در باغات گیلاس ،خوش طعم و با کیفیت بودن تولید گیلاس شهرستان با توجه به شرایط آب و هوایی و خاک حاصلخیز آن دانست.

حسینی بیان کرد: تولید گیلاس در اشنویه اکثرا به صورت تازه خوری مصرف می‌شود و در مقیاس محدود نیز به شکل کمپوت نگهداری می‌شود.

وی با اشاره به اهمیت شناساندن هرچه بیشتر این محصول در کشور اظهار کرد:

طی دو سال گذشته جشنواره گیلاس در اشنویه با برنامه‌های متنوع گردشگری و فرهنگی با هدف شناساندن ظرفیت‌های شهرستان در بخش‌های مختلف برگزار شده که امسال نیز برای سومین سال در نظر داریم ۳۱ خرداد این جشنواره را در یکی از باغات گیلاس شهرستان برگزار کنیم.

*** هرساله به میزان استقبال از جشنواره محصولات مختلف محلی اضافه می‌شود

 

حسینی ادامه داد: هرساله به میزان استقبال از این جشنواره افزوده می‌شود و امسال نیز با ایجاد حداقل ۲۰غرفه در محل این جشنواره محصولات مختلف محلی شهرستان عرضه و به فروش می‌رسد.

مدیر جهاد کشاورزی اشنویه با اشاره به چالش‌ها و مشکلات کشاورزی شهرستان تصریح کرد:

متاسفانه سرمازدگی امسال سبب خسارت ۱۰ تا ۷۰ درصدی به باغات و مزارع اشنویه به ارزش تقریبی ۵۰ میلیارد تومان شد و کشاورزان شهرستان را با مشکل مواجه کرد که درصددیم با توسعه کشت محصولات با پایه‌های رویشی و برگزاری کلاس‌های توجیهی و آموزشی به کشاورزان محصولات باغی شهرستان را به سمت این نوع کشت سوق دهیم.

به گزارش خبرگزاری روستا، مدیر جهاد کشاورزی اشنویه با بیان اینکه هنوز در شهرستان صنایع تبدیلی برای گیلاس وجود ندارد خاطر نشان کرد:

گیلاس میوه‌ای است تا زمان معینی امکان نگهداری در شرایط عادی را دارد و با توجه به آماده بودن بستر صادرات این محصول با وجود کشورهای همسایه، در صورت ایجاد صنایع تبدیلی و پایین دستی زمینه شناساندن و صادرات بیشتر این محصول به اقصی نقاط فراهم و برای شهرستان رونق اقتصادی را به دنبال خواهد داشت.

 

 

انتهای پیام///

منبع
ایسنا
ارسال دیدگاه