کد خبر:83176
پ
روستاهای استان سمنان
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی سمنان:

آبرسانی به روستاهای استان سمنان

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی سمنان از آبرسانی با تانکر، به برخی از روستاهای استان سمنان خبر داد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی سمنان از آبرسانی با تانکر، به برخی از روستاهای استان سمنان خبر داد.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و خبری روستا و عشایر ایران، از مجموع ۴۰۰ روستای استان سمنان بیش از ۲۸۰ روستا بالای ۲۰ خانوار جمعیت دارد که با چالش‌هایی نظیر افت سفره‌های زیرزمینی ، خشک شدن چاه‌ها و قنات‌ها و چشمه‌ها روبرو هستند.
ادامه برداشت‌های بی رویه از دشت‌های سمنان، افت سفره‌های زیرزمینی، خشک شدن چاه‌ها و قنات‌ها و چشمه‌ها، ادامه خشکسالی‌ها و بارندگی کم از جمله چالش‌هایی هستند که مدیریت‌های مربوط باید برای حل آن ها تدابیری بیندیشند.

 

*** مشکل آب روستاهای استان سمنان

 

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان سمنان روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگاران در مورد مشکل آب روستاهای استان سمنان اظهار داشت: ۲۵ روستا با جمعیت بیش از ۲۰ خانوار استان از قطعی مدوام آب و همچنین آبرسانی با تانکر رنج می برند که باید برای رفع این بحران اقدام کرد.

منصور کشاورزیان افزود:

با وجود تنوع اقلیمی در سمنان حدود ۹۰ درصد وسعت ۹٫۷ میلیون هکتاری استان را مناطق خشک و نیمه خشک شامل می‌شود و منابع زیرزمینی و دشت‌های آن با معضل کمبود ۱۴۰ میلیون متر مکعب آب مواجه است.
وی با بیان این که میزان طبیعی آب زیر زمینی استان ۹۹۰ میلیون مترمکعب است، خاطرنشان کرد: حفر بی‌رویه چاه و برداشت فراوان آب باعث شده تا تراز برداشت و واریز در منابع آبی زیرزمینی استان به شدت برهم بخورد.
وی در مورد وضعیت روستاهای استان سمنان تصریح کرد:

در ۱۰ روستای شاهرود و دامغان منابع زیرزمینی و سطحی کافی برای تامین آب وجود ندارد و اکنون هفت روستادر منطقه خارتوران شاهرود و سه روستا در جنوب دامغان با تانکر آبرسانی می‌شود.
کشاورزیان با اشاره به این که حیات و تداوم مشاغل روستایی مانند دامداری و کشاورزی در گرو تامین آب آشامیدنی و کشاورزی است، گفت: در ۱۰ سال گذشته بیش از ۲۰ هزار نفر از مناطق روستایی استان مهاجرت کردند.
وی اضافه کرد: با توجه به فقدان منابع مناسب آب سطحی و زیرزمینی، روستاهایی مانند سرکویر، فرینو، حجاج، خارتوران که کویری هستند با مشکل کمبود آب مواجه اند.

 

*** راهکار رفع مشکل روستاهای استان سمنان

 

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان سمنان تصریح کرد:

اکنون برای رفع مشکل کم آبی روستاهای استان سمنان، استفاده بهینه از منابع آبی موجود و اجاره چاه‌های کشاورزی مناطق روستایی در شاهرود و دامغان در اولویت کاری این شرکت قرار گرفته است.
وی ادامه داد:

نصب کنتور هوشمند با هدف کنترل از راه دور برای مجتمع‌های دامداری مناطق روستایی در نظر گرفته شده تا مقدار مصرف آب آنان کنترل شود و در زمان حاضر حدود ۲۸۴ روستا و ۵۶ آبادی زیر پوشش شرکت آب و فاضلاب روستایی استان سمنان قرار دارند.
کشاورزیان بیان داشت: در سال گذشته بیش از ۳۵۰ انشعاب غیرمجاز آب و فاضلاب در روستاهای استان شناسایی و جمع‌آوری شده است.

میانگین سرانه مصرف آب در کشور حدود ۲۰۰ لیتر در شبانه روز و در استان سمنان ۱۶۰ لیتر است، در استان سمنان حدود یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون مترمکعب آب در سال تولید می‌شود.

به گزارش خبرگزاری روستا، استان سمنان هشت شهرستان و یک هزار و ۸۰۰ واحد تولیدی و صنعتی دارد.

 

 

 

انتهای پیام///

منبع
ایرنا
ارسال دیدگاه