کد خبر:68998
پ
گندم
رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان

کسب مقاوم اول خوزستان در تولید محصول گندم

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان از خریداری یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن محصول گندم با نرخ تضمینی، از کشاورزان این استان خبر داد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان از خریداری یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن محصول گندم با نرخ تضمینی، از کشاورزان این استان خبر داد.

 

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و خبری روستا و عشایر ایران، «کیخسرو چنگلوایی» در گفت‌و‌گو با خبرنگاران افزود:خوزستان در ۶ سال اخیر مقاوم اول را در تولید محصول گندم کسب کرده و امیدواریم امسال نیز این مقام به استان خوزستان برسد. وی همچنین از شهرستان شوش به‌عنوان قطب تولید گندم کشور نام برد و افزود: کشاورزان شوش برای چندمین سال متوالی در تولید گندم مقام اول کشور و استان خوزستان را دارا می‌باشند.

 

*** تولید یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن محصول گندم در خوزستان 

 

سطح زیر کشت گندم آبی در خوزستان ۳۸۰ هزار هکتار و گندم دیم ۱۵۰ هزار هکتار می‌باشد. پیش‌بینی می‌شود امسال یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن محصول گندم در خوزستان تولید شود. شوش، دزفول‌، اهواز‌، شوشتر و حمیدیه بیشترین سطح زیر کشت گندم در استان خوزستان را دارند. رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان هم‌چنین در خصوص میزان تولید محصول کلزا در استان خوزستان گفت:در حالی‌که در سال زراعی گذشته ۱۸ هزار و ۲۰۰ تن محصول کلزا در خوزستان تولید شد این رقم امسال به ۳۰ هزار تن افزایش یافته است.

 

وی به استقبال کشاورزان خوزستانی از کشت محصول استراتژیک چغندرقند نیز اشاره کرد و گفت: وزارت جهاد کشاورزی برنامه‌ریزی مهمی برای افزایش کشت این محصول دارد که در این زمینه کشت بهاره به‌دلیل مصرف آب کمتر هدف‌گذاری شده است.

 

*** کشت چغندر قند در خوزستان

 

چنگلوایی اظهار داشت: پس از یک وقفه ۱۰ ساله در خوزستان کشت چغندر قند بار دیگر از سال ۹۲ با استقبال کشاورزان در این استان از سر گرفته شد و از ۲ هزار و ۱۰۰ هکتار در سال ۹۲ اکنون به حدود ۱۲ هزار هکتار رسیده است ضمن اینکه برای کشت ۳۰ هزار هکتار نیز متقاضی در خوزستان وجود دارد اما مشکل اصلی در این رابطه کمبود کارخانه قند در خوزستان است.

 

وی راه‌اندازی مجدد کارخانه قند شمال خوزستان را گام مهمی در راستای احیای کشت استراتژیک چغندرقند در این منطقه عنوان کرد و گفت: این کارخانه برای سال زراعی جاری در سطح ۲ هزار و ۱۰۰ هکتار با کشاورزان قرار داد بسته است و خرید این محصول از سوی کارخانه آغاز شده و ادامه دارد.

 

چنگلوایی ادامه داد: با برنامه‌ریزی انجام شده تا افق ۱۴۰۰ باید سطح زیر کشت چغندر‌قند در خوزستان به ۴۰ هزار هکتار برسد که این میزان تا افق ۱۴۰۴ بیش از ۸۰ هزار هکتار خواهد بود لذا با توجه به افزایش سطح زیر کشت چغندر‌قند راه‌اندازی ۱۰ کارخانه قند در خوزستان ضروری است.

 

به گزارش خبرگزاری روستا، رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با استقبال از ورود بخش خصوصی برای راه‌اندازی کارخانه چغندرقند در خوزستان در پایان خاطر نشان کرد: علاوه بر بنیاد برکت که مقدمات راه‌اندازی یک کارخانه قند در خوزستان را در دست اقدام دارد چند سرمایه‌گذار بخش خصوصی نیز برای راه‌اندازی کارخانه قند در خوزستان اعلام آمادگی کرده‌اند.

 

روستانیوز روستانیوز روستانیوز

صدای روستا صذای روستا صدای روستا
انتهای پیام///

منبع
ایرنا
ارسال دیدگاه