کد خبر:68749
پ
بلوط
رئیس اداره حفاظت و حمایت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی:

آلودگی جنگل‌های خراسان شمالی به قارچ زغالی

اصغر سمیعی از آلوده شدن ۶۰۰ هکتار از جنگل‌های هیرکانی شهرستان مانه و سملقان خراسان شمالی، به بیماری زغالی بلوط خبر داد.

رئیس اداره حفاظت و حمایت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی، از آلوده شدن ۶۰۰ هکتار از جنگل‌های هیرکانی شهرستان مانه و سملقان این استان، به بیماری زغالی بلوط خبر داد.

 

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و خبری روستا و عشایر ایران، اصغر سمیعی اظهار داشت: کانون بیماری زغالی بلوط اکنون در جنگل‌های هیرکانی شهرستان مانه و سملقان گزارش شده است.

 

وی با بیان اینکه مهمترین عامل شیوع این بیماری تغییرات اقلیمی است، افزود: کاهش بارش برف و باران، افت آب‌های زیرزمینی، خشک شدن چشمه‌ها در جنگل و افزایش نسبی دما موجب افزایش تنش در جنگل و مستعد شدن زمینه شیوع این بیماری شده است.
رئیس اداره حفاظت و حمایت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی به اقدام‌های انجام شده یا در حال انجام برای مبارزه با این بیماری اشاره کرد و گفت: در کانون‌های آلوده عملیات بهداشت جنگل شامل شناسایی درختان آلوده در حال اجرا است.

 

*** قارچ زغالی بلوط، موجب انسداد آوندها و قطع پیوند قسمت‌های هوایی درخت و ریشه می‌شود

 

سمیعی افزود: قارچ زغالی بلوط، نوع بیماری است که موجب انسداد آوندها و قطع پیوند قسمت‌های هوایی درخت و ریشه شده که از علایم بارز آن ایجاد لایه سیاهرنگ زیر پوست تنه درختان بلوط است که این وضعیت موجب خشکیدگی درختان می‌شود.
جنگل‌های هیرکانی خراسان شمالی با بیش از ۲۵ هزار هکتار گستره، در مناطق جوزک، درکش و هاور قرار دارند که منطقه حدفاصل دو ناحیه رویشی خزری و ایران تورانی محسوب می‌شود.
این جنگل‌ها دارای شرایط محیطی شکننده است و به همین علت در صورت وارد شدن هر گونه استرس و یا تخریب، برگشت پذیری این مناطق به حالت اولیه بسیار زمان بر خواهد بود.
گونه‌های اصلی جنگل‌های هیرکانی خراسان شمالی شامل بلوط، زبان گنجشک، افرا شیردار، کچف، داغ داغان، سیاه تلو، زرشک و چنار است.

 

به گزارش خبرگزاری روستا، جنگل‌های هیرکانی به علت اینکه در ناحیه نیمه مرطوب واقع شده اند به لحاظ اکولوژیکی از اهمیت بسیار زیادی در زمینه مطالعاتی و تحقیقاتی برخوردارند.
استان خراسان شمالی ۴۳۵ هزار هکتار جنگل دارد. 

 

انتهای پیام///

منبع
ایرنا
ارسال دیدگاه