کد خبر:68395
پ
خرما
معاون تولیدات گیاهی سیستان و بلوچستان:

سیستان بلوچستان در بخش تولید خرما رتبه‌ی دوم را کسب کرد

سیستان بلوچستان در بخش تولید خرما از ظرفیت‌های خوبی برخوردار است، به‌طوری‌که از نظر سطح زیرکشت رتبه ‌‌اول و سطح تولید رتبه‌ی دوم کشور را دارد.

سیستان بلوچستان در بخش تولید خرما از ظرفیت‌های خوبی برخوردار است، به‌طوری‌که از نظر سطح زیرکشت رتبه ‌‌اول و سطح تولید رتبه‌ی دوم کشور را دارد.

 

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و خبری روستا و عشایر ایران، «یوسف ریگی» اعلام کرد: ۵۵ هزار هکتار از سطح باغ‌های سیستان و بلوچستان به کشت خرما اختصاص دارد که ۴۵ هزار هکتار آن بارور است. وی در ادامه اظهار کرد: بیش از ۷۰ رقم خرما دراستان وجود دارد که ربی و مضافتی بیشترین سطح زیرکشت و ارقام خرمای تولیدی استان را تشکیل می‌دهد.

 

*** ایرانشهر، یکی از عمده مراکز تولید خرما در سیستان و بلوچستان

 

وی گفت: خرمای تولید شده استان جنبه صادراتی دارد. ریگی با اشاره به اینکه خرما محصولی مهم در امر صادرات است‌، به حذف و جایگزینی باغ‌های درجه سه با ارقام تجاری بازار پسند، اصلاح و احیای باغ‌ها و افزایش کمی و کیفی و توسعه محصول سالم و بهداشتی تاکید کرد.

 

وی به قطب تولید خرمای استان نیز اشاره کرد و گفت: ایرانشهر با ۱۰ هزار هکتار نخلستان یکی از عمده مراکز تولید خرما در سیستان و بلوچستان است، به طوری که به عنوان قطب تولید خرما در استان مطرح است. ریگی بیان کرد: نبود صنایع تبدیلی و ‌بندی مناسب سبب شده تا بخش زیادی از خرمای ایرانشهر توسط واسطه‌ها خریداری و به نام شهرستان‌های دیگر عرضه شود.

 

*** پرورش انواع میوه‌های گرمسیری در استان

 

وی تصریح کرد: در ۸۰ هزار هکتار از باغ‌های استان انواع میوه‌های گرمسیری، نیمه گرمسیری و سردسیری تولید می‌شود.

 

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی استان خاطرنشان کرد: سیستان و بلوچستان با داشتن شرایط آب و هوایی گرم و در نواحی جنوب استان مرطوب مستعد پرورش انواع میوه‌های گرمسیری است که کشت و پرورش این محصولات در نقاط دیگر کشور امکان پذیر نیست.

 

ریگی گفت: عمده خرمای تولیدی سیستان و بلوچستان به استان‌های همجوار و کشورهای همسایه پاکستان و حوزه خلیج فارس صادر می‌شود و اکثر باغات جدید استان در حال حاضر با نظارت سازمان جهاد کشاورزی دارای ارقام تجاری با بستر‌سازی مناسب و اصول فنی است.

 

وی بیان کرد: مهم‌ترین راه رونق کشاورزی استان، استفاده بهینه از آب و خاک، اجرای طرح‌های نوین آبیاری به ویژه انتقال آب با لوله، توسعه صنعت بیمه آب و خاک کشاورزی است‌. معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی استان گفت: سهم عمده‌ای از اشتغال استان وابسته به بخش کشاورزی است‌.

 

به گزارش خبرگزاری روستا،‌ معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی استان سیستان و بلوچستان در پایان خاطر‌نشان کرد: با بررسی استعدادهای کشاورزی‌، توان تولید محصولات کشاورزی در استان افزایش می‌یابد. 

 

روستانیوز روستانیوز روستانیوز

انتهای پیام///

منبع
خبرگزاری روستا
ارسال دیدگاه