کد خبر:66213
پ
Study-challenges-idea-of-mandatory-water-intake
مدیر آب و فاضلاب همدان:

صرفه‌جویی در مصرف آب امری ضروری است

مدیر آب و فاضلاب همدان: با توجه به شرایط موجود فشار شبکه آب شرب شهر همدان را در ساعات کم‌مصرف کاهش می‌دهیم و از همه مصرف‌کنندگان خواستار صرفه‌جویی در مصرف آب هستیم.

مدیر آب و فاضلاب شهرستان همدان اعلام کرد: با توجه به شرایط موجود فشار شبکه آب شرب شهر همدان را در ساعات کم‌مصرف کاهش می‌دهیم و از همه مصرف‌کنندگان خواستار صرفه‌جویی در مصرف آب هستیم.

 

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و خبری روستا و عشایر ایران، «علی تعالی» در خصوص صرفه‌جویی در مصرف آب اعلام کرد: با توجه به اینکه کاهش نزولات آسمانی و منابع آب جدی است، باید مصرف آب را در همه بخش‌ها مدیریت کنیم. علی تعالی در شورای هماهنگی مدیریت بحران شهرستان همدان گفت: قصد ایجاد نگرانی و القای شرایط بحرانی به افکار عمومی را نداریم و همه دستگاه‌های ذیربط با جدیت به دنبال تأمین منابع آبی با اولویت آب شرب مصرفی مردم هستند اما با توجه به شرایط اقلیمی با وضعیت خاصی مواجهیم.

 

*** میزان بارش نزولات جوی

 

وی با بیان اینکه میزان بارش نزولات جوی نسبت به سال گذشته تا‌کنون ۴۳ درصد کاهش داشته است، تصریح کرد: بارش‌ها نسبت به میانگین بلندمدت نیز کاهش ۳۴ درصدی داشته و از طرفی افزایش یک تا یک و نیم درصدی میانگین نسبی دما در فصل بهار نسبت به سال گذشته پیش‌بینی شده است.

 

تعالی افزود: حدود ۹۳ درصد منابع آب در بخش کشاورزی مصرف می‌شود که باید با کاهش چشمگیر منابع آب، جهادکشاوزی نسبت به اصلاح الگوی کشت و جلوگیری از کشت محصولات پرآب‌بر برنامه‌ریزی کند.

 

*** توسعه مکانیزاسیون و سیستم‌های نوین آبیاری

 

وی توسعه مکانیزاسیون و سیستم‌های نوین آبیاری را از دیگر انتظارات جدی از جهادکشاورزی دانست و تأکید کرد: با توجه به محدودیت منابع آب از تکرار کشت در اراضی کشاورزی طی یک‌سال زراعی نیز باید جلوگیری شود. فرماندار همدان خاطرنشان کرد: در راستای تعادل‌بخشی منابع آب تا کنون با همکاری امور آب و دستگاه قضایی ۳۵۱ حلقه چاه آب غیرمجاز در سطح شهرستان مسدود و اقدامات قابل توجهی انجام شده که لازم است ضمن نظارت مستمر، به میزان برداشت آب از چاه‌های مجاز نیز توجه شود.

 

وی اطلاع‌رسانی و فرهنگسازی در مصرف آب شرب در بخش خانگی را نیز از جمله ضرورت‌های قابل‌توجه دانست و اظهار کرد: با استفاده از زیرنویس‌های تلویزیونی، مصاحبه و استفاده از سایر پتانسیل‌های رسانه‌ای باید به این مهم بیش از پیش اهمیت داده شود. تعالی ادامه داد: بخشداران نیز در راستای رعایت الگوی مصرف توسط مشترکان روستایی با همکاری ائمه جمعه، شوراهای اسلامی و دهیاران روستاها نسبت به اطلاع‌رسانی اقدام کنند.

 

*** صرفه‌جویی در مصرف آب

 

مدیر آب و فاضلاب شهرستان همدان نیز گفت: به‌طور متوسط میزان مصرف آب شرب شهر همدان ماهیانه حدود ۳ میلیون مترمکعب است و هم‌اکنون ۱۳ میلیون مترمکعب آب در سد اکباتان ذخیره داریم. حسین آذرتکین افزود: دبی ورودی آب به سد اکباتان هم‌اکنون به‌شدت کاهش یافته و به ۲٫۱ لیتر بر ثانیه رسیده و با شروع فصل بهار منابع آب فصلی را نیز در اختیار نداریم.

 

وی با بیان اینکه ۶۹ حلقه چاه آب برای استحصال آب شرب در اختیار داریم، اضافه کرد: با توجه به کاهش سطح منابع آب زیرزمینی ۲۸ حلقه چاه از مدار خارج شده و دبی آب دیگر چاه‌های ما نیز به شدت کاهش یافته است. آذرتکین با اشاره به پیش‌بینی‌های به عمل آمده در آب و فاضلاب شهری همدان اجاره چاه‌های آب کشاورزی از بخش خصوصی و اجرای حفاری ۶ حلقه چاه جدید با ۸۰ کیلومتر خط انتقال را از جمله این اقدامات دانست.

 

به گزارش خبرگزاری روستا، مدیر آب و فاضلاب شهرستان همدان با بیان اینکه آب شرب ۷۵ درصد شهر همدان از سد اکباتان تأمین می‌شود، در پایان خاطر نشان کرد: با توجه به شرایط موجود فشار شبکه آب شرب شهر همدان را در ساعات کم‌مصرف کاهش می‌دهیم و از همه مصرف‌کنندگان خواستار صرفه‌جویی در مصرف آب هستیم.

 

انتهای پیام///

منبع
خبرگزاری روستا
ارسال دیدگاه