کد خبر:66153
پ
jpg
معاون ترویج کشاورزی:

انجام طرح نوین پهنه‌بندی اراضی کشاورزی

معاون ترویج کشاورزی: طرح نوین پهنه‌بندی اراضی کشاورزی با هدف ارتقای کمی و کیفی تولیدات و همچنین ارتقای سطح معیشت کشاورزان انجام می‌شود.

معاون ترویج کشاورزی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و منابع طبیعی کشور اعلام کرد: طرح نوین پهنه‌بندی اراضی کشاورزی با هدف ارتقای کمی و کیفی تولیدات و همچنین ارتقای سطح معیشت کشاورزان انجام می‌شود و نقش به‌سزایی را در خوداتکایی محصولات از جمله گندم، شکر و دانه‌های روغنی ایفا کرده است.

 

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و خبری روستا و عشایر ایران، «کاظم خاوازی» در اولین نشست هماهنگی دبیران مناطق پنجگانه ترویج کشور در سنندج اظهار کرد: ۱۰ هزار کارشناس حوزه‌های مختلف در یک هزار و ۳۰۰ مرکز جهاد کشاورزی ساماندهی شده و در حال ارائه خدمات کارشناسی به کشاورزان هستند. خاوازی تاکید کرد: وزارت جهاد کشاوری ۱۰ هزار نیرو را به عنوان مروجین پهنه‌های تولیدی در رشته‌های باغبانی، زراعت، طیور، دام و آبزیان جذب و ساماندهی کرده تا امکان رسیدن به اهداف طرح نوین ترویج کشاوری در تمام زمینه‌ها بهتر فراهم شود.

 

*** آموزش بهره‌برداران

 

معاون ترویج کشاورزی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و منابع طبیعی کشور یادآور شد: ۷۰ درصد یک هزار و ۳۰۰ مرکز جهاد کشاوزی کشور برای اجرای طرح نوین ترویج و استقرار کارشناسان تجهیز و به‌روز‌ رسانی شده است. خاوازی گفت: آموزش بهره‌برداران مهم‌ترین تمرکز این طرح است تا بتوان با ترویج یافته‌های تحقیقاتی و انتقال آن به مزارع، شاهد افزایش تولید از لحاظ کمی و کیفی شد.

 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان نیز در این نشست گفت: این سازمان به مساله نوین ترویج باور قلبی دارد و معتقدیم می‌توان با شیوه‌های مناسب و نوین کشاورزی به اهداف مورد نظر در عرصه امنیت غذایی دست یافت. خالد جعفری اظهار کرد: با وجود اینکه در دوره‌ها قبلی اقدامات قابل توجهی در حوزه کشاورزی استان کردستان انجام شد اما با وضع مطلوب فاصله زیادی داشته و در ابتدای راه هستیم.

 

*** مدیریت اراضی کشاورزی

 

وی یادآور شد: هم‌اکنون در عرصه‌های مدیریت کشاورزی بیشترین انتقادها به سمت تخصیص منابع آبی کشاورزی استان است چرا که از یک میلیون و ۲۲۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی تنها حدود ۱۲۵ هزار هکتار آن معادل ۱۲ درصد آبی است. جعفری خواستار تجدید نظر در تخصیص منابع آبی استان از سوی دستگاه‌های ذیصلاح و هم‌چنین توجه بیشتر وزارت جهاد کشاورزی به تامین منابع برای تجهیز مراکز جهاد کشاورزی و جذب کارشناسان پهنه‌بندی در این استان شد.

 

وی اضافه کرد: در سال زراعی جاری ۳۰ میلیارد ریال اعتبار برای اجرای طرح توسعه نوین ترویج اخذ شده که این نشانه توجه مدیریت ارشد استان به بخش کشاورزی و تولید است. مدیر ترویج و هماهنگی کشاورزی کردستان هم در این نشست گفت: کردستان دارای ۴۴ مرکز جهاد کشاورزی است که ۲۶۳ کارشناس کشاورزی در این مراکز مشغول به خدمت هستند.

 

*** اجرای طرح نوین ترویج و جذب نیروهای جدید

 

حجت‌الله کوشا افزود: کل استان به ۲۷۶ پهنه تقسیم‌بندی شده است و پس از اجرای طرح نوین ترویج و جذب نیروهای جدید نسبت کارشناسان به بهره‌برداران استان از یک کارشناس در ازای سه هزار و ۱۳۱ بهره‌بردار به یک کارشناس در ازای ۵۲۴ بهره‌بردار کاهش یافته است. وی اظهار کرد: این کاهش نسبت باعث افزایش سرعت عمل کارشناسان در ارائه خدمات به بهره‌برداران می‌شود. کوشا گفت: برخی از پهنه‌های کشاورزی استان در این طرح دارای ۴۵ روستا هستند که با توجه به وسعت و تعداد بهره‌برداران لازم است نیروهای جدیدی برای این کار جذب شوند.

 

استان کردستان دارای ۲۸۲ هزار هکتار با یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر جمعیت است که تنوع آب و هوایی آن باعث شده یکی از استان‌های موفق در حوزه کشاورزی باشد. هم‌اکنون این استان دارای یک میلیون و ۲۲۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی که شامل ۸۹۶ هزار و ۲۳۵ هکتار اراضی دیم حدود ۸۸ درصد ، ۱۲۱ هزار اراضی آبی حدود ۱۲ درصد است. کردستان دارای سه میلیون و ۱۹۹ هزار راس دام سبک و سنگین و ۱۳ میلیون قطعه انواع طیور و ۱۱۶ هزار کندوی زنبور عسل است.

 

جمعیت بهره‌بردار کشاورزی کردستان دارای ۱۱۵ هزار نفر است که این جامعه سالانه حدود ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تُن میزان محصولات کشاورزی تولید می‌کنند که ۳۲۰ هزار تُن از این میزان مربوط به محصولات باغی و باقی نیز مربوط به بخش زراعت است.

 

به گزارش خبرگزاری روستا، عمده محصول زراعی این استان مربوط به گندم با حدود ۸۰۰ هزار تُن در سال است و عمده محصول تولیدی باغی نیز توت فرنگی با حدود ۴۸ هزار تُن است.

 

انتهای پیام///

منبع
خبرگزاری روستا
ارسال دیدگاه