کد خبر:65131
پ
a-3
فرماندار قلعه گنج:

افزایش ۱۰ برابری کشت هویج سیاه

فرماندار قلعه گنج: در سال گذشته ۲۰ هکتار از مزارع قلعه گنج به کشت هویج سیاه اختصاص یافته بود و این در حالی است که امسال ۲۰۰ هکتار هویج سیاه در قلعه گنج کشت شد.

فرماندار قلعه گنج اعلام کرد: در سال گذشته ۲۰ هکتار از مزارع قلعه گنج به کشت هویج سیاه اختصاص یافته بود و این در حالی است که امسال ۲۰۰ هکتار هویج سیاه در قلعه گنج (شهر نمونه اقتصاد مقاومتی) کشت شد.

 

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و خبری روستا و عشایر ایران، «عطا الله ناوکی» در گفت‌و‌گو با خبرنگاران تصریح کرد: کاشت هویج سیاه در راستای مصرف بهینه آب و طرح اصلاح الگوی کشت توسط سازمان جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان، در بین کشاورزان این منطقه ترویج شده است.

 

*** حساسیت بسیار هویج سیاه نسبت به گرمای هوا

 

وی با اشاره به اینکه کشت هویج در ۲ بخش چاه دادخدا و دهستان سرخ قلعه بخش مرکزی قلعه گنج کشت شده است گفت: با توجه به اینکه این محصول نسبت به گرمای هوا حساس است، کشت آن از آخر مهرماه و اول آبان ماه شروع می‌شود و برداشت آن نیز از اواسط اسفندماه آغاز و تا اواخر فروردین ادامه خواهد داشت. وی اضافه کرد: تمامی عملیات کشت هویج با دستگاه‌های مکانیزه و کارَنده انجام گرفته و به صورت نوار تیپ آبیاری می‌شود.

 

ناوکی با بیان اینکه در هر هکتار پنج کیلوگرم بذر هویج استفاده می‌شود اظهار کرد: مصرف آب هویج سیاه نسبت به محصولاتی همچون گندم و محصولات جالیزی بسیار پایین بوده و تنها مشکلی که در بخش آبیاری این محصول وجود دارد این است که به شوری آب حساس است. وی ادامه داد: از هر هکتار مزرعه هویج سیاه، بین ۶۰ تا ۷۰ تن محصول مرغوب برداشت می‌شود.

 

فرماندار قلعه گنج عنوان کرد: خرید این محصولات توسط شرکت پاکدیس که وابسته به بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی است به صورت توافقی انجام می‌شود و این شرکت سال گذشته هر کیلو هویج سیاه را به قیمت ۶۷۰ تومان از کشاورزان خریداری کرد و امسال نیز مبلغ خرید را نسبت به سال گذشته افزایش داده است. هویج سیاه به واسطه دارا بودن آنتی اکسیدان، بیشتر در صنایع غذایی و کارخانجات تولید آبمیوه کاربرد داشته و از کنستانتره آن نیز برای خوراک دام استفاده می‌شود.

 

به گزارش خبرگزاری روستا، مرکز شهرستان قلعه گنج در ۴۳۰ کیلومتری جنوب کرمان واقع است. 

 

انتهای پیام///

منبع
خبرگزاری روستا
ارسال دیدگاه