کد خبر:64051
پ
Untitled111-765×432

ترمه‌بافی هنری از یزد، شهر دارالعباده

ترمه‌بافی از اوایل دوران صفویه در اصفهان رواج داشته ولی اکنون در حال منسوخ شدن است و تنها در استان یزد بافته می‌شود و در استان‌های دیگر به فروش می‌رسد.

ترمه‌بافی از اوایل دوران صفویه در اصفهان رواج داشته ولی اکنون در حال منسوخ شدن است و تنها در استان یزد بافته می‌شود و در استان‌های دیگر به فروش می‌رسد.

 

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و خبری روستا و عشایر ایران، ترمه‌بافی به‌عنوان یکی از ظریف‌ترین و زیباترین محصولات دستباف از اوایل دوره صفویه در ایران رواج یافته است. دستگاه ترمه بافی از نوع چهاروردی است و برای بافت ترمه نیاز به یک نفر بافنده و یک نفر گوشواره‌کش است. استاد کار در قسمت پایین و پشت دستگاه می‌نشیند و گوشواره‌کش در بالای دستگاه استقرار می‌یابد و کارش انتخاب و تعیین نخ‌های مخصوص برای ایجاد نقش بر روی پارچه و هدایت نخ‌ها به پایین برای انجام کار بافت است لذا طرح‌های زیبایی که بر روی ترمه مشاهده می‌شود، حاصل همکاری و هماهنگی استاد کار بافنده و گوشواره‌کش است.

 

*** علل نابودی ترمه‌بافی در ایران

 

صنعت بافت پارچه در قرن ۱۹‌، یعنی در اواخر حکومت قاجاریه با گسترش مناسبات سرمایه‌داری که به صورت جبری و اجتناب‌ناپذیر به فراخنای گیتی هجوم آورده بود و در پی غارت مواد خام و تصاحب بازارها جهت فروش کالا و سود بیشتر‌، مواجه بود‌.

ساختار ایران در آن مقطع دچار یک ضعف مضاعف بود‌: از یک طرف به‌دلیل ضعف تاریخی و اقتصادی ـ اجتماعی امکان توسعه سرمایه‌داری و به تبع آن ظهور یک طبقه سرمایه‌دار قوی با پشتوانه ملی را عاجز بود و از سوی دیگر، وابستگی حکومت به استعمار روس و انگلیس بود که هیچ‌گونه تحرک و پویایی را در اقتصاد ملی ایران بر نمی‌انگیخت و سعی در فروپاشی صنایع داخلی و نابودی همه جانبه آن می‌کرد و در نهایت با تسلط یافتن بر حوزه‌های اقتصادی و کنترل و تحت نفوذ در آوردن سیاست داخلی و خارجی توانستند به نیات شوم خود جامه عمل بپوشانند‌.

 

*** اشتغال مردم شهر یزد به ترمه‌بافی

 

علاوه بر این موارد پایین بودن قدرت خرید مردم -گرانی مواد اولیه -مقدار کم بافت در طول روز ـ ظهور ماشین‌های پارچه‌بافی و رقابت‌های بازرگانی را در اواخر دوره قاجاریه می‌توان به عنوان عوامل مؤثر در منسوخ صنعت ترمه به‌شمار آورد‌. اما می‌توان با تقویت باورهای فرهنگی مربوط به اشتغال در حوزه صنایع دستی، ارائه امتیازات خاص به محدود شاغلین انگشت شمار در این رشته هنری و حمایت همه جانبه از این هنرمندان‌، شاهد تحولی عظیم در این رشته باشیم. راه‌ ابریشم از حاشیه کویر مرکزی می‌گذشته است و شهر یزد در این مسیر قرار داشته است که یکی از رگ‌های اصلی اقتصادی بوده است.

 

به گزارش خبرگزاری روستا، تبا‌دلات کالا و اجناس، که مهم‌ترین آن پارچه و منسوجات بوده از قدیم‌الایام در این منطقه انجام می‌شده است. چنان‌که از متن یک سنگ نوشته تاریخی واقع در دهلیز مسجد جامع یزد بر می‌آید، مردم شهر یزد قرن‌هاست که به بافت پارچه‌های ترمه اشتغال دارند.

 

انتهای پیام///

منبع
خبرگزاری روستا
ارسال دیدگاه