کد خبر:61402
پ
۱۳۹۶۱۰۰۳۰۰۰۴۲۲_Test_PhotoH-300×198

پخش مستندی که به اختصاص بودجه به روستای کویجان منجر شد

کارگردان مستند «مردم بالادست»: حضور عوامل این مستند و به تصویر کشیدن مشکلات و پتانسیل‌های روستای کویجان، موجب شد تا مسئولان ۳۰۰ میلیون ریال اعتبار جهت لایروبی قنات به این روستا اختصاص دهند.

تهیه‌کننده و کارگردان ابرکوهی مستند «مردم بالادست» اظهار کرد: حضور عوامل این مستند و به تصویر کشیدن مشکلات و پتانسیل‌های روستای کویجان ، موجب شد تا مسئولان ۳۰۰ میلیون ریال اعتبار جهت لایروبی قنات به این روستا اختصاص دهند.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و خبری روستا،“محسن غلامزاده مهرآبادی” در گفت‌وگو هدف از تهیه این مجموعه‌ی مستند را معرفی و تشویق افراد کارآفرین، مطرح کردن ظرفیت‌های اقتصادی و گردشگری روستاها معرفی کرد و در مورد توجه به روستای کویجان گفت: اهالی روستاهای خسروآباد در منطقه فراغه و روستای اسدآبادِ اسفندآباد در بخش بهمن شهرستان ابرکوه این هفته میزبان عوامل مستند مردم بالادست هستند که در این برنامه به معرفی پتانسیل‌ها و کارآفرینان موفق این مناطق می‌پردازیم.

 

*** اجتماعی و اقتصادی بودن اکثر مستندها

 

وی با تاکید بر این‌که محوریت اکثر مستندهایی که تاکنون تهیه ‌شده اجتماعی و اقتصادی بوده است، خاطرنشان کرد: «مردم بالادست» تاکنون در روستاهای توران پشت(تفت)، کویجان(بهاباد)، سریزد(مهریز)، خویدک (یزد)، فهرج (یزد)، خرانق (اردکان) ضبط شده که ملاک انتخاب این روستاها، داشتن پتانسیل‌های ناشناخته و توجه کمتر به این مناطق بوده است.

تهیه‌کننده مستند «مردم بالادست» با بیان این‌که تاکنون ۹۵ درصد از اهداف این برنامه محقق شده است، یادآور شد: تاکنون مهم‌ترین دستاورد برنامه نامبرده، واسطه‌ شدن جهت اختصاص ۳۰۰ میلیون ریال اعتبار برای لایروبی قنات روستای کویجان واقع در شهرستان بهاباد بوده است که امید است این دستاوردها مستمر و بزرگ‌تر باشد.

 

*** شغل اکثر مردم روستای کویجان

 

غلامزاده مهرآبادی ادامه داد: در روستای کویجان اکثر مردم به کشاورزی و دامپروری مشغول هستند و عده‌ای هم در معادن مشغول به کار هستند، این در حالی است که حدود ۳۰۰ نفر از اهالی در قالب ۷۰ خانوار از آب قنات کویجان برای تولید محصولاتی همچون زردآلو، توت و زعفران بهره‌مند می‌شوند اما لایروبی نشدن قنات به مدت ۴۰ سال، مشکلاتی را برای آنان ایجاد کرده بود.

وی در رابطه با جاذبه‌های گردشگری روستای مذکور، عنوان کرد: قبر نواده امام جعفر صادق(ع) که طبق شجره‌نامه مربوط به قرن هفتم هجری است، وجود بیکَندهایی (خانه هایی دست کند در دل کوه) با قدمت ۱۰۰ تا ۱۵۰ سال که در گذشته محل سکونت مردم بوده و امروز به انبار علوفه دامی تبدیل شده، گورستان‌های کفار در اطراف روستا که به گفته اهالی قدمت آن به هزار سال می‌رسد را می‌توان از جمله جاذبه‌های گردشگری این روستا برشمرد.

این تهیه‌کننده ابرکوهی که خود عهده‌دار نویسندگی، کارگردانی، تهیه‌کنندگی و تدوین مستند «مردم بالادست» است، تصریح کرد: «حمید محمدی»، «سعید نیکوکار»، «علی دهقان پور» و «محمد خدام» به ترتیب عهده‌دار تصویربرداری، صدابرداری، گویندگی و دستیار صدا و تصویر در مستند «مردم بالادست» هستند.

گفتنی است، «مردم بالادست» عنوان برنامه‌ای تلویزیونی است که به تهیه‌کنندگی و کارگردانی «محسن غلامزاده مهرآبادی» با رویکرد «اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال» در روستاهای استان یزد تولید و هر هفته در روزهای جمعه از شبکه تابان پخش می‌شود.

 

 

انتهای پیام///

منبع
ایسنا
ارسال دیدگاه